Etiket: Zeytinyağında

  • Coğrafi işaret, Milas zeytinyağında markalaşma yarışı başlattı…

    Coğrafi işaret, Milas zeytinyağında markalaşma yarışı başlattı…

    Milas Ticaret ve Sanayi Odası tarafından, ilçe sınırları içindeki “memcik” türü zeytin ağaçlarından erken hasat/soğuk sıkım yöntemiyle elde edilen polifenol değerleri yüksek zeytinyağına Türk Patent ve Marka Kurumu’ndan 2016 yılında coğrafi işaret tescili alınmasından bu yana geçen sürede Milas zeytinyağında adeta bir markalaşma yarışı yaşanıyor. Coğrafi işaret alınmazdan önce 10’u bulmayan Milas’taki zeytinyağı markası kısa süre içinde 62’ye yükseldi.

    Öte yandan Milas’ta zeytinyağı üretiminde markalaşmanın hızla artmasının yanı sıra kendi markalarını alarak üretime geçenlerin, geleneksel üreticilerin dışında, farklı mesleklerden yükseköğrenim görmüş, kariyer sahibi kişiler olması da dikkat çekiyor. Bunlara en son örnek olarak İktisat Fakültesi mezunu olan Mümtaz Altuntaş ve oğlu Cenk Altuntaş katıldılar. Baba / oğul Altuntaş’lar bir yandan muhasebecilik mesleklerini sürdürürlerken diğer yandan Milas’ın Bafa yöresindeki Garandere mevkiindeki zeytinliklerinden elde ettikleri zeytinyağlarını markalaştırdılar. Kendilerine “Garandere” markasını seçen Altuntaşlar “Bafa’da aslında ’Karadere’ diye bir mevki var. Yöre halkının deyişiyle ’Garandere’ deniyor. Biz de kendimize bu adı marka olarak seçtik. Hedefimiz, coğrafi işaret standartlarına uygun bir şekilde Milas zeytinyağı üretmek ve internet ortamında satışa sunmak” dediler. Zamanla coğrafi işaretli sofralık Milas yağlı zeytinin de üretimini başlatacaklarını belirten Cenk Altuntaş “Zeytin ve zeytinyağı insan sağlığı için çok yararlı bir iksir. Bizim de amacımız tüm evlere bu iksirin bir damlasını olsun sokabilmek. Her eve bir damla zeytinyağı sokmayı başarırsak hem insan sağlığına çok önemli bir katkı sağlamış olacağız hem de yöremizin ve ülkemizin ekonomisine katkıda bulunmuş olacağız” diye konuştu.

    Milas Ticaret ve Sanayi Odası’nı ziyaret ederek Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer’e “Garandere” markalı zeytinyağlarını tanıtan Mümtaz ve Cenk Altuntaş, MİTSO’nun Milas zeytinyağının tanıtımı için yaptığı çalışmalar için de teşekkür ettiler.

    Milas’ta zeytinyağında markalaşmanın giderek artmasının kendilerini sevindirdiğini belirten MİTSO Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Özer, “Milas zeytinyağının coğrafi işaretini aldığımızda zeytinyağı markası sayımız 10’u bulmuyordu. Coğrafi işaret aldıktan sonra zeytinyağına marka almak adeta bir yarışa dönüştü. AB’den de coğrafi işaret aldığımızda marka sayımız çok daha fazla artacak. Üstelik İstanbul’dan, İzmir’den Antalya’dan, Karadeniz’den Milas’a gelip zeytinyağı üretimine girenler giderek artıyor. Zeytinyağı üretiminde artık daha bilinçli, dışa açık bir üretici yapısı oluşuyor. Milas zeytinyağının geleceği çok parlak görünüyor. Çok daha iyi olacak” dedi ve baba oğul Altuntaş’lara başarılar diledi.

  • Zeytinyağında 25 bin ton rekolte bekleniyor

    Türkiye’nin zeytinyağı ihtiyacının yüzde 13’ünü karşılayan Mersin’in Mut ilçesindeki fabrikalarda sızma zeytinyağı sezonu başladı. Her geçen yıl zeytin üretiminin arttığı ilçede, 2018 yılında 400 bin ton zeytin ve 25 bin ton zeytinyağı rekoltesi bekleniyor.

    Mut Belediye Başkanı Nebi Yılmaz, bu yıl zeytinyağı rekoltesinin 25 bin tonların üzerine çıkacağını belirterek,

    “Türkiye’de zeytinyağı ihtiyacının yüzde 13’ünü tek başına Mut ilçesi karşılıyor. Bu yıl geçen yıla göre hem rekolte yüksek hem de yağ olarak tonaj farklı” dedi.

    Geçen yıl alınan zeytinlerin firmaların elinde kaldığının söylendiğini ifade eden Başkan Yılmaz, “Buradan çiftçilerimize bu yılda yağ çıkararak zeytinlerini değerlendirmelerini öneriyoruz. Her ne kadar piyasada bugünlerde zeytin fiyatları ucuz gibi gözükse de bugün itibarıyla yağ firmalarında yağın kilosu 15 lira 50 kuruş. Firmalar bunu birde tüketiciye veya büyük firmalara aktarıyor. 15 lira 50 kuruşu yağ üzerinden ele aldığımızda yağlık zeytinin 3 lira ile 4 lira arasında ortalamasının olduğunu gözlemliyoruz. Ama en kötü şartlarda ilçedeki zeytin 4 liranın altında gitmeyecek gidiyorsa da insanlarımıza yeşil olarak değil yağ olarak sıktırmalarını ve bu şekilde bütçelerine katkı yapmalarını istiyoruz” dedi.

    İlçedeki zeytin ve zeytinyağının diğerlerinden ayıran özelliğinin hem asidinin düşük hem de aromasının yüksekliği olduğunu söyleyen Yılmaz, “En önemli konuda altını çizerek söylüyorum organik olmasıdır. Yani Türkiye’de ilaçsız zeytinciliğin başkenti Mut. Bunu bir kez daha vurgulayorum” diye konuştu.

    Zeytinyağı işletmecisi Muhammet Acar ise, 3-4 kilo zeytinden 1 kilo yağ aldıklarını belirterek, yağ rekoltesi beklediklerinden iyi olduğunu söyledi.

  • Zeytin ve zeytinyağında son 4 sezonun ihracat rekoru kırıldı

    Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Davut Er, “Zeytin ve zeytinyağ ihracatında son 4 sezonun en yüksek rakamına 400 milyon dolar civarına ilerledik ve bu artarak devam edecek” dedi.

    Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Davut Er, gazetecilerle bir araya gelerek basın toplantısı düzenledi. Toplantıda zeytin ve zeytinyağa ilişkin son rakamları paylaşan Er, “Zeytin ve zeytinyağ ihracatında son 4 sezonun en yüksek rakamına ulaştık ve bu artarak devam edecek. 400 milyon dolar civarında koyduğumuz hedefe doğru ilerledik ve ilerlemeye devam ediyoruz. Dünya fiyatlarıyla koordineli olarak ihracatımız istediğimiz şekilde ilerlemektedir. Rekolte beklentileri eğer istediğimiz şekilde gerçekleşirse, önümüzdeki yıllarda da ihracat artışımız devam edecektir” şeklinde.

    Ambalajlı ihracat ikiye katlandı

    Ambalajlı zeytinyağı ihracat miktarının artış gösterdiğini ve en önemli ana hedeflerinin kutulu ve ambalajlı zeytinyağ ihracatını en üst seviyeye çıkarmak olduğunu dile getiren Er, “Geçtiğimiz sezonlara göre bu sezon yüzde 25’lerde olan kutulu ve ambalajlı ürün miktarımız zeytinde yüzde 80, zeytinyağda da yüzde 32’lere ulaştı. Hedefimiz kutulu ve ambalajlı zeytinyağ oranını 30 bin tonlara taşımak. Zeytinin zaten yüzde 80-90’ı dökme değil ambalajlı olarak yapıyoruz ve katma değeri yüksek ürünler üretiyoruz” diye konuştu.

    Geçen sezona göre ürünlerde dolar bazında yüzde 10-15 civarında yükselme gerçekleştiğini dile getiren Er, “Bu da katma değerin artarak devam ettiğini gösteriyor. Ortalama ihracat fiyatımız 4 dolar üzerine çıkmıştır. Bu da Türkiye ihracat ortalaması için iyi bir rakamdır. Katma değeri daha da artırmak istiyoruz. Ana hedefimiz ne kadar ambalajlı ürün ne kadar katma değerli ürün o kadar ihracat o kadar döviz o kadar cari açığın kapatılması. Son günlerde dövizin ne akdar önemli olduğunu görüyorsunuz. Ülkeye döviz kazandıracak milli ihracat, milli ürün ve gerçek döviz kazandıracak işlemler yapan bir ihracatçı birliği olmaktan dolayı ayrıca mutluyuz. Bu sene zeytinyağında 60-65 bin ton ihracat miktarı 225 milyon dolar, zeytinde de 60 bin ton ihracatımız o da 175 milyon civarında, toplamda 400 milyon dolar ihracatımız gerçekleşecek” ifadelerini kullandı.

    Uzakdoğu pazar hedefi

    Zeytin ve zeytinyağında mevcut pazarlar dışında alternatif Pazar hedefleri olduğuna da değinen Başkan Er, “Zeytinyağında ana pazarlarımızda bu sene yüzde 38 ile birinci Amerika Birleşik Devletleri oldu. Onu İspanya, İtalya, Japonya, Suudi Arabistan takip etti. Ama biz, Uzakdoğu yani Japonya, Hindistan, Çin, Malezya, Endonezya gibi ülkeleri hedef pazar olarak koyduk. Sofralık zeytinde de bu sene birinci Irak oldu. Onu Romanya, Almanya Bulgaristan, ABD takip etti” dedi.

  • Zeytinyağında tadım eğitimleri

    Antalya Ticaret Borsası (ATB), kökleri Pamfilya dönemine dayanan altın sıvı olarak bilinen zeytinyağını bölgede tekrar marka haline getirmek için çalışmalarını sürdürüyor.

    Antalya Ticaret Borsası’nın düzenlediği “Zeytinyağında Markalaşmanın Sırları” eğitimi Barut Otel’de yapıldı. Eğitime Antalya Ticaret Borsası üyelerinin yanı sıra, zeytinyağı üreticileri, zeytinyağı markalarının temsilcileri ve zeytinyağı tadımı konusunda uzmanlaşmak isteyen zeytinyağı gönüllüleri katıldı. 48 katılımcının kaliteli zeytinyağının ayırt edici özelliklerini öğrendiği eğitimde, tadım eğitimlerinin önemi vurgulandı.

    Alavant: “Zeytinyağının markalaşması için çalışıyoruz”

    Antalya Ticaret Borsası Genel Sekreteri Tolgahan Alavant, Akdeniz’in Pamfilya döneminden beri zeytincilik yapılan ve antik çağlarda düzenlenen yarışmalarda dereceye girenlerin amforalarda zeytinyağlarıyla ödüllendirildiği topraklar olduğunu anımsattı. Alavant, “Bu değerimizi gün yüzüne çıkarmak ve geçmişte olduğu gibi zeytinle anılır bir kent haline gelebilmek içi 4 yıl önce 4 kişiyle başladığımız bu yolda 50’yi aşkın zeytin ve zeytinyağı üreticisiyle ayrı ayrı toplantılar yapar hale geldik. Bunu sağlayan Borsa yönetim kurulumuza, üyelerimize, siz katılımcılara ve toplantımıza ev sahipliği yapan Barut Otel Yönetimine teşekkür ediyorum” dedi.

    “Hedef üst marka oluşturmak”

    Tolgahan Alavant, Antalya’ya özgü Tavşan Yüreği ve Beylik Zeytini üretiminin artırılması, Antalya zeytin ve zeytinyağı sektörünün geliştirilmesi için Borsa olarak çalıştıklarını belirterek, bölgede üretilen kaliteli zeytinyağlarının Antalya çatısı altında markalaşması için yaptıkları çalışmalar hakkında bilgi verdi. Antalya zeytinyağının sıvı altın değerine ulaştırılması gerektiğini kaydeden Alavant, zeytinyağı konusunda yeterli bilgiye sahip olmayan tüketicinin bilgilendirilmesinin önemini vurguladı. Alavant, “Öncelikle bizler bu konuda bilinçlenmeli ve hatasız olarak pazara çıkmalıyız” diye konuştu. Zeytinyağında Antalya üst markası yaratma hedefinde olduklarını vurgulayan Alavant, bu konuda başarı hikayesi yazılabileceğini söyledi.

    Tadarak hissettiler

    Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Mücahit Taha Özkaya, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölüm Başkanı Prof. Dr. Fügen Durlu Özkaya, ödüllü zeytinyağı üreticisi Atilla Totoş ve Zeytindostu Derneği İzmir Duyusal Analiz Paneli Panelisti Sebahat Totoş zeytinyağı ile ilgili temel bilgileri katılımcılarla paylaştı.

    Eğitmenlerin ve uzmanların sunumlarının ardından geçilen zeytinyağı tadım eğitiminde katılımcılara duyusal analiz eğitimi verildi. İyi bir zeytinyağının önce burnu ikna etmesi gerektiğinin belirtildiği eğitimde, zeytinyağı koklandığında taze zeytin meyvesi kokusunun hissedilmesi gerektiği anlatıldı. Zeytinyağının olumlu özellikleri ve kusurları hakkında da bilgilerin verildiği eğitimin son bölümünde katılımcılara zeytinyağı tadımı yaptırıldı.

  • Zeytinyağında markalaşma adımları

    Pamfilya döneminden beri zeytinyağ sektörünün var olduğu Antalya bölgesi, zeytinyağ potansiyelini harekete geçirmek için çalışmalar yürütüyor. Tavşan Yüreği zeytinle en kaliteli zeytinyağını elde eden Antalya’da markalaşma çalışmalarına hız verildi.

    Antalya Ticaret Borsası, düzenlediği Sektörel Analiz Toplantısı’nda zeytinyağ üreticilerini bir araya getirdi. Zeytinyağ sektörün sorunlarını ve geleceğinin konuşulduğu Sektörel Analiz Toplantısı’na Antalya Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Halil Bülbül başkanlık etti. ATB Danışmanı Dr. Rana Demirer, Manavgat Ziraat Odası Başkanı Rasim Metin, Antbirlik Genel Müdürü Mehmet İlya, Gıda Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğü ve Çevre İl Müdürlüğü yetkililerinin yanı sıra ATB üyelerinin katıldığı toplantıya, zeytinyağ üreticileri yoğun katılım gösterdi.

    Zeytinyağının sorunları konuşuldu

    Toplantıda zeytinyağının atık suyunun bertarafında yaşanan sorunlar gündeme gelirken, Çevre Bakanlığı’ndan bu konuda düzenleme yapması istendi. Markalaşma sorunu, zeytin ağacındaki envanter sıkıntısı, tarım arazilerinin kullanımıyla ilgili sıkıntıların gündeme geldiği toplantıda, verim ve markalaşma konuları de konuşuldu. Antalya’da zeytinyağıyla ilgili Antalya Ticaret Borsa’nın referans fiyat belirlemesi istenen toplantıda, Antalya markalaşma çalışmalarına da Borsa’nın öncülük yapması talep edildi.

    Bu yıl rekoltede düşüş olur

    Antalya Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Halil Bülbül, geçen yıl 72 bin ton civarında zeytin üretimi yapıldığını bildirirken, bunun 4 bin tonunun sofralığa gittiğini kaydetti. 2017-2018 sezonunda 12 bin ton zeytinyağ üretildiğine dikkat çeken Bülbül, “Bu yıl beklenti bu rakamların altında olacağı yönünde. Verimde bu yıl yüzde 50’ye yakın düşüş bekleniyor. Nisan ayında çiçek açan bitki şimdi Mart ayının ortasında çiçek açtı. Döllenme sağlanamadı, çiçeğini döktü. Bu nedenle zeytin rekoltesinde bu yıl düşüş bekleniyor” diye konuştu.

    Tavşan Yüreğinin bölgeye has zeytin türü olduğu ve türün yaygınlaştırılması için çalıştıklarını vurgulayan Bülbül, Borsa’nın tavşan yüreğine coğrafi işaret aldığını kaydetti. Bülbül, antik çağa dayanan bölge zeytinciliğinin geliştirilmesi ve sorunlarına çözüm bulunması için Borsa olarak var güçleriyle çalıştıklarını ifade etti.