Etiket: Üretecek

  • Aspilsan uçak ve helikopter aküsü üretecek

    Erciyes Teknopark, Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı ve Aspilsan Enerji Sanayi ve Ticaret AŞ tarafından düzenlenen, ‘2. Pil Teknolojileri ve Havacılıkta Kullanılan Akü Sistemleri Çalıştayı’nda konuşan Aspilsan Enerji Yönetim Kurulu Başkanı İlhan Bölük, şirket olarak uçak ve helikopter aküsü üreteceklerini söyledi.

    Kentte bir otelde düzenlenen 2 günlük çalıştayın açılış konuşmasını yapan Aspilsan Enerji Yönetim Kurulu Başkanı İlhan Bölük, dünyada ve Türkiye’de enerji alanında hızlı gelişmelerin meydana geldiğini; yenilenebilir enerji sistemlerinin yaygınlaşmasıyla enerji depolama sistemlerine olan ihtiyacın arttığını ifade etti. Söz konusu gelişmelere paralel olarak devletin yenilenebilir enerji sistemlerine dair teşviklerinin de arttığını belirten Bölük, gerek günlük yaşamda gerekse savunma sanayiinde taşınabilir enerji sistemlerine olan ihtiyacın arttığını dile getirdi. Bölük, dışa bağımlılığın aza indirilmesi için taşınabilir enerji sistemleriyle alakalı üretimin hayata geçirilmesi ve üniversite-sanayi işbirliğinin teşvik edilmesi gerektiğine dikkat çekti.

    ODTÜ Teknopark’ta da Tasarım, İnovasyon ve Ürün Geliştirme Merkezi açılacak

    Aspilsan Enerji olarak, bu alandaki yatırımlarını hızlandırdıklarını vurgulayan Bölük, “Ocak ayında, Kayseri’deki 3’üncü konumdaki ar-ge merkezimizi kurduk ve çok kısa sürede, çok kritik ve önemli projelere imza attık. Savunma sanayii için özgün bataryalar ürettik. Halen, çok yetenekli 18 mühendisimizle yoğun olarak çalışmalarımıza devam ediyoruz. Yeni yılın ilk aylarında da Ankara ODTÜ Teknopark’ta da Tasarım, İnovasyon ve Ürün Geliştirme Merkezimizi açıyoruz. Malumunuz, ülkemizin tek uçak ve helikopter üreticisi Aspilsan’dır. Türk Silahlı Kuvvetleri envanterindeki hava araçlarında Aspilsan’da ürettiklerimiz kullanılmaktadır. Şimdi de, bu konuda bir adım daha ileri giderek, sivil havacılıkta kullanılan uçakların akülerini üretmek için, 2016 yılında başlattığımız EASA sertifikasyon sürecinin sonuna gelmiş bulunuyoruz. Çok kısa bir sürede uçak ve helikopter aküsü üreteceğiz. Gerek ar-ge merkezimiz gerekse de diğer çalışmalarımızda bütün üniversitelerimizle, sektörümüzün diğer temsilcileriyle her an işbirliğine hazırız” ifadelerini kullandı.

    Bölük’ün konuşmasının ardından sunumlara geçildi. Çalıştayda yapılacak olan sunumlar şu şekilde:

    Yeni Pil Teknolojileri, Ahmet Altınay (Aspilsan AŞ); Sodyum İyon Pillerde Son Gelişmeler, Prof. Dr. Şaban Patat (ERÜ); Lityum Sülfür Bataryalar, Doç. Dr. Rezan Demir Çakan (Gebze Teknik Üniversitesi); Rezerv Pil Teknolojisi , Prof. Dr. Hassan Göçmez (Piltek Ltd. Şti.); Gelecek Nesil İnce Film Esaslı Lityum İyon Pil Teknolojileri, Prof. Dr. Özgül Keleş (İTÜ); Bataryalarda Isıl Yönetim, Prof. Dr. Halime Ömür Aksoy ( Çukurova Üniversitesi); Savunma Sanayi Uygulamalarında Gümüş Oksit Çinko Bataryalar, Taner Çarkıt (Aspilsan Enerji); Şebeke Enerjisinin Depolanmasında Düşük Maliyetli Çözümler, Prof. Dr. Tayfur Öztürk (ODTÜ); Enerji Depolama Teknikleri ve Sakarya Üniversitesi Elektrokimyasal Enerji Depolama Çalışmaları, Prof. Dr. Hatem Akbulut (Sakarya Üniversitesi); Batarya Tasarım Parametreleri, Mehmet Erciyes (Aspilsan Enerji); Batarya Yönetim Sistemleri, Doç. Dr. Abdülkabir Balıkçı (TÜBİTAK-MAM); Elektriklendirilmiş Araçlar İçin Pil Teknolojiler, Doç. Dr. Muhsin mazman (Mutlu Akü); Güneş Hücresi, Prof. Dr. Raşit Turan (ODTÜ-GÜNAM); Süperkapasitörler, Doç. Dr. Emrah Günalan (ODTÜ); PEM Tipi Yakıt Pilleri, Doç. Dr. Seden Beyhan (İTÜ); Havacılıkta Kullanılan Akülerde Sertifikasyon Süreci, Şule Hüsrevoğlu (Aspilsan Enerji); Hava Aracı Tasarımında Batarya İsterleri, Levent Yıldırım (TAI); Havacılıkta Kullanılan Bataryalar, Serkan Kobak (THY Teknik); Ni-Cd Akülerin Havacılıkta Kullanımı, Prof. Dr. Gülfeza Kardaş (Çukurova Üniversitesi); Litum İyon Bataryaların Havacılıkta Kullanımı, Doç. Dr. Davut Uzun (TÜBİTAK-MAM); Savunma ve Ulaşım Sistemleri İçin Bataryalar, Can Altungüneş/Murat Başaran (ASELSAN).

  • Tesla’nın hızlı şarj istasyonlarını Türk şirketi üretecek

    Elektrikli araç üreticisi Tesla’nın hızlı şarj istasyonlarını Türk şirketi Gersan Elektrik üretecek. Şirketin Satış ve Pazarlama Direktörü Mustafa Serdar Şalcı yeni üretecekleri hızlı şarj istasyonundan bahsederek, “15 ile 30 dakika arasında aracın yüzde 80’nine varan batarya kapasitesini doldurabilmiş olacak” dedi.

    Elon Musk’ın kurucu ortağı ve CEO’su olduğu elektrikli araç üreticisi Tesla Motors ile geçtiğimiz günlerde masaya oturan Gersan Elektrik, DC elektrikli araç şarj istasyonları üretimi ve montajı ile ilgili olası bir ticari ilişkiyi değerlendirmek için sözleşme imzalandığını duyurdu.

    Tesla araçlarını şarj etmek için kullanılan süperşarj istasyonlarını üretmeye hazırlanan Gersan Elektrik’in Satış ve Pazarlama Direktörü Mustafa Serdar Şalcı, İHA muhabirine açıklamalarda bulunarak üretecekleri hızlı şarj istasyonlarının özellikleri ile sürecin bundan sonra nasıl işleyeceğine dair bilgiler verdi.

    Şalcı, Tesla ile görüşme hikâyesinin elektrikli otomobil kullanıcıları aracılığıyla başladığını ifade ederek, “Otomobil firmalarıyla sürekli temas halindeydik. Bunlardan bir tanesi de Tesla kullanıcılarıydı. Aynı şekilde Tesla’yla da teknolojik olarak takibat başlattık. Bu bizim dışarıdan kendi ürünlerimizle alakalı bir süreçti. Sonrasında Tesla kullanıcıları Türkiye’de çoğalmaya başladı. Biz de bu kullanıcılara standart ürünlerimizi tedarik etmeye başladık. Bu ürünleri tedarik ettikten sonra kullanıcılar bu araçların ne kadar çevreci ve kullanımının avantajlı olduğunu gördükçe bu araçları daha fazla kullanma yoluna gittiler. Tabi o zamanda daha hızlı şarjlara ihtiyaç duyuldu. Biz de bu şarj istasyonlarını zaten mevcut teknolojimizle geliştirmiş olduğumuz için bununla ilgili taleplerin bize geldiğini gördük. Firma olarak zaten bu istasyonları diğer araç yapılarına uygun olarak üretmekteydik. Ancak Tesla’nın kendine özgü bir yapısı olmasından dolayı bunu kendi başımıza yapmamız mümkün değildi. Bundan dolayı da gerek müşterilerimizin gerekse bizim temaslarımız Tesla ile bu şekilde başlamış oldu” diye konuştu.

    “Uyumu gerçekleştirdikten sonra kendi markamızla satabilir durumda olacağız”

    Sürecin teknik olarak başladığını belirten Gersan Satış ve Pazarlama Direktörü Mustafa Serdar Şalcı, uyumun gerçekleştirildiği takdirde ürünleri kendi markaları ile satabileceklerine vurgu yaparak, “Biz şuanda işi teknik olarak başlatmanın antantını yapmış olduk. Bu anlamda süreç başladıktan sonra biz zaten hali hazırda üretim gamımızda hazır olan ürünleri Tesla’ya uygun olarak da üretebilmenin ara modüllerini gerçekleştireceğiz. Bunlar birkaç aylık bir süreç olacak bizim için. Bu birkaç aylık süreç sonrasında biz bu uyumu gerçekleştirdikten sonra bu ürünleri kendi markamızla satabilir durumda olacağız. Tesla şimdiye kadar kendi markasıyla kendi ürünü olarak ya ücretsiz ya da kendisi satarak tedarik ediyordu. Ama biz şimdi bu bölgede sadece ülke bazında değil global olarak bu ürünleri ister Tesla bünyesinde ister kendi bünyemizde, kendi markamızla tedarik edebilir duruma geleceğiz. Tabi bu ar-ge sürecinden, ürünün prototip olarak ortaya çıkmasından sonraki bir süreç” ifadelerini kullandı.

    15 ile 30 dakika arasında bataryanın yüzde 80’nini dolduracak

    Tesla lisansıyla üretilecek hızlı şarj istasyonlarının özelliklerinden bahseden Mustafa Serdar Şalcı, şöyle konuştu: “Üreteceğimiz istasyonlar DC şarj istasyonları dolayısıyla normal şebeke geriliminden şarjdan farklı olarak daha yüksek güçlerle şarj işlemini yapıyor ki bunlar yaklaşık 50 ile 125 kilowatt arasında değişkenlik gösteriyor. Tesla’nın zaten en önemli özelliği bu şarj hızını ciddi anlamda yüksek güçle yaparak düşürmesi. Şarj hızını düşündüğünüz zaman bu yaklaşık olarak 15 ile 30 dakika arasında aracın yüzde 80’nine varan batarya kapasitesini doldurabilmiş olacak. Biz de zaten bunu hedefleyerek DC şarj sistemlerine geçiş yaptık. Ama ileride bu güç çok daha fazla 200-300 kilowattlara kadar çıkabileceğini tahmin ediyoruz.

    Şok şarjlarla 2-3 dakikada bu ciddi menzil kazanımlarının elde edilebileceğini düşünüyoruz. Aynı şekilde benzer olarak kablosuz şarj sistemleri de üzerinde çalıştığımız daha geleceğe yönelik sistemler. Bunlarla takviye edilerek artık şarj sorununun çok daha kısa sürelerde yapılabileceğini tamamen problem olmaktan çıkabileceğini tahmin ediyoruz. Günümüzde artık araç menzilleri giderek 400 kilometrelere standart hale getirilebilir bir şekilde yaklaşmış durumda. Tesla’nın yeni duyurmuş olduğu bin kilometre menzilli araçları düşünecek olursak artık bu şarjlarla çok rahat ortalama 500-600 kilometre belki 700-800 kilometre gidilebilecek menziller olacak diye düşünüyoruz”.

  • İçme suyu elektrik üretecek

    Samsun Büyükşehir Belediyesi, arıtma tesisine giden sudan, kurduğu mikro hidroelektrik santrali (HES) ile elektrik üretmeye başladı.

    Selahattin Ereren Su Arıtma Tesisi, Samsun Büyükşehir Belediyesi tarafından yıllardır şehrin su ihtiyacının karşılaması için kullanıyor. Belediye tarafından su artıma tesisine yapılan HES ile birlikte arıtılmak için tesise gelen sudan elektrik üretilecek.

    “Dövizimin çoğu elektriğe gidiyor”

    Ülkedeki dövizlerin yurt dışına çıkışının engellenmesi için böyle elektrik üretim sistemlerine ihtiyaç olduğunu vurgulayan Samsun Valisi Osman Kaymak, “Bu tesiste, içme suyundan elde edilen kinetik enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürerek büyük bir fayda ortaya koydular. Son yıllarda ülkemizde yenilenebilir enerjiler çok destekleniyor. Buna da ihtiyacımız var. Türkiye’nin yurt dışına ödediği dövizin büyük miktarı enerjiye gidiyor. Tunceli’de valilik yaparken, terör örgütü barajların kullanımını engelliyordu. Enerji Bakanımız arayarak, barajların üretim yapmasını istemişlerdi. Kendi kaynaklarımızın enerjiye dönüştürülmesi çok önemli bir konu. Nerede küçük bir imkan varsa bunun enerjiye dönüşerek insanlığın hizmetine verilmesi çok önemlidir. 2-3 senede maliyetini amorti edecek bu tesis. Ülkemize ve belediyeye katkı verecek bu projeye imza atanlara teşekkür ediyor, hayırlı olmasını diliyorum” dedi.

    “Tesis, yılda 0,5 megawatt enerji üreterek 3 yılda maliyetini karşılayacak”

    Tesisin kendi kendisini amorti edeceğini ifade eden Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı Yusuf Ziya Yılmaz, “Çakmak Barajı’ndan arıtma tesisimize gelen su, yukarıdan geldiği için potansiyel enerji ile geliyor. Suyun çıkışı, buraya oranla daha yüksekte. Bu suyun baraja girme ağzı var. O ağza, su girerken kuracağımız bir türbinle ‘potansiyel enerjiyi çevirip, elektrik enerjisi üretebiliriz’ dedik. Bu enerji de tesiste kullandığımız elektrik harcamasına katkı sağlar düşüncesi ile bu tesisi yaptık. OKA’dan 700 bin TL katkı aldık. Toplamda 2,6 milyon TL maliyetle bir jeneratör kurduk. 0,5 megawattlık bir bu jeneratör, buranın enerjisini belli oranda karşılıyor. 2,6 milyon TL’ye mal olan bu tesis, ürettiği enerjiyle 3 yılda kendini amorti edecek. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından da bu proje için katkı aldık. Bu ve buna benzer yenilenebilir enerji işlerini yapıyoruz. Böylece aşırı derecede elektriğe dayalı olan raylı sistem ve tesislerin elektrik harcamalarını belli bir oranda telafi ediyoruz” diye konuştu.

    “Türkiye’nin büyümesi için elektik üretimi şart”

    Türkiye’deki elektrik üretiminden de bahseden Yılmaz, “Türkiye 1990’lı yılların sonunda 40 bin megawatt kurulu güç sahibi bir ülkeydi. Türkiye geçtiğimiz 10 yıl içerisinde 40 bin megawatt daha kurulu güç kurdu. Yani şu anda Türkiye’nin kurulu güç kapasitesi 80 bin megawatt civarında. Bizim burada yaptığımız yenilenebilir enerji jeneratörü de bu kapasitenin içerisinde samla olarak yer alıyor. Enerji ülkeler açısından çok önemli bir konu. Bugün jeneratörümüzü devreye sokacağız ve elektik üretmeye başlayacağız. Tesisimizin hayırlı uğurlu olmasını diliyorum” ifadelerini kaydetti.

    Vali Kaymak, Başkan Yılmaz ve beraberindeki heyet, konuşmaların ardından tesisi gezerek incelemelerde bulundu.

    Mikro HES

    SASKİ tarafından ihale edilen, yerli bir firma tarafından milli ve yerli üretim teknolojileri kullanılarak yapılan mikro hidroelektrik santrali hizmete girdi. Çakmak Barajı’ndan arıtma tesisine giden içme suyundan yılda 0,5 megawatt elektrik üretilecek.

  • Çorum Belediyesi kendi elektriğini üretecek

    Çorum Belediyesi tarafından 30 milyon liraya mal olacak rüzgar enerji santrali’nde sona yaklaşılıyor.

    Rüzgâr enerji santrali için İtalya ve Hindistan’da üretilerek yola çıkan 4 türbinden ilki Çorum’a ulaştı. Çorum Belediye Başkanı Muzaffer Külcü düzenledeği basın toplantısında Çorum Belediyesi’nin dev projeleri arasında yer alan enerji yatırımı ile ilgili bilgiler verdi.

    2013 yılında hazırlıklarına başladıkları ve 4 yılı aşkın süredir üzerinde çalıştıkları Rüzgar Enerji Santralleri’nin kurulumunda sona yaklaştıklarını dile getiren Başkan Külcü, Hindistan’da üretilen İtalya’da testleri yapılan tribünlerin kanatların sevkiyatını gerçekleştirildiğini hatırlatarak, yıl sonuna kadarda kurulumun tamamlayarak elektrik üretimi yapmayı planladıkları açıkladı.

    O gün itibariyle Çorum Belediyesinin toplam enerji tüketiminin 4 MW bir santral ile kurulumu mümkün olduğunu anlatan Başkan Külcü, “Bizde buradan hareketle 4 MW bir yatırım kurmayı hedefledik. Uzun bir etüt süreci yaşandı. Yasal prosedürler tamamlandıktan sonra ihale yapabilecek aşamaya geldik. 2016 yılında ihalesin yaparak kurulum işlemleri için ilk adımı attık. Buda üretim için zamanı gerektiriyordu. O zamanda geçmiş oldu. Kurulum için ilk adımı da atmış oluyoruz. İhaleye çıktığımızda ihale bedeli 6 milyon 600 bin avro olarak gerçekleşti. Bunun bugünki bedeli 30 milyon Türk lirasıdır. Yıllık 16 milyon kilowatt elektrik üretimi hedefliyoruz. 4 santralin toplam üretimi burada hedefliyoruz. Çorum belediyesinin bu 2013 yılındaki tüketim bedelleri için planlandı. Buralarda ilgili bazı çalışmalar yapıyoruz” dedi.

    4 MWatt rüzgar santralinden yıllık 5 milyon 500 bin TL’lik üretim planladıklarını anlatan Başkan Külcü, “Ödemeler bize dolar olarak yapılacak. Kurulum maliyeti ve yıllık elde edeceğimiz üretim değerimize baktığımız 5 ila 6 yıl içerisinde santraller kurulum maliyetlerini amorti etmiş olacak. Toplamda 25 yıl gibi santrallerin üretim için kullanılabaliceğini düşündüğümüzde 20 yılda Çorum belediyesi için çalışacak. Bugün itibariyle söylüyorum yıllık 5.5 milyon liralık üretimin 500 bin lirasını üretim giderleri için çıkarsak 20 yılda 100 milyon lira belediye kasasına girecek demek. Emek verdiğiniz, kafa yorduğunuzda ortaya vizyonel projeler çıkıyor. Şuanda enerji üretiminin büyük bir kısmı doğalgaz çevrim santrallerinden elde ediyor. Bunun maliyeti çok yüksek. Türkiye büyük bir doğalgaz üretcisi olmadığı için bağımlılık söz konusu. Türkiye’nin bundan kurtulması için yenilenebilir enerji kaynaklarına yatırım yapılması gerekiyor. 2002 yılında rüzgar enerji santrali anlamında 20 MGW kurulu güç varken bugün bu gücç 6 bin MGW çıkarttıldı. Türkiyenin kurulu gücü 6 binden 8 bine çıkacak. 2023 yılında hedefleri içerisinde rüzgar enerji santrali kurulu gücümüzü 20 bin MGW çıkartma arzumuz var.

    Yapılan yatırılar ülkenin cari açığını azaltacak enerji yönünden dışa bağımlılığı azaltacak. Ladikte neden kuruldu bu yatırım. Çünkü bu santralin verilmi çalışması için rüzgara ihtiyaçı var. Ladik’teki rüzgar kuvveti Çorum’dakinden çok daha kuvvetli olduğu için orası tercih edildi. Yıl sonuna kurulumunu tamamlamış olacağız. Yeni yıla enerji üreten belediye olarak girmiş bulunacağız” ifadelerini kullandı.

    Başkan Külcü açıklamasının ardından rüzgâr türbini montajı yapılmak üzere Samsun’un Ladik ilçesine doğru yola çıktı.

  • EMKO, İran’da 40 bin kombi üretecek

    Zonguldak’tan Türkiye’ye kombi ve panel radyatör üreten EMKO, İran’ın dev şirketlerinden HANGAM ile anlaştı. Türk Firma, 2020 yılında 40 bin kombi üreterek İran pazarına girecek.

    EMKO Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Günay 4 günlük İran ziyaretinde kombi ve panel üretim konusunda HANGAM şirketi ile anlaştı. Şirket 2018, 2019 ve 2020’de yapılacak kombi üretimiyle İran pazarına girecek. HANGAM Yönetim Kurulu Başkanı Muhammet Cabbari ile sözleşme imzaladıklarını ifade eden Yusuf Günay, şöyle dedi:

    “Biz Ömer bey ile birlikte 4 günlük bir İran ziyareti yaptık. Bu ziyaretimizin nedeni İran’ın özel sektörünün en büyüklerinden olan, yaklaşık 1.100 kişiyi istihdam eden vakıf şirketi olan HANGAM ile birlikte kombi üretiminde anlaşmak. Kombi çok teknolojik bir üründür. Doğalgazın olduğu her evde bulur. Fakat çoğu kişiler emniyet tedbirleri hakkında bilgi sahibi değildir. Biz teknolojik bilgilerimiz ile 2018 yılı için İran’da 10 bin adet kombi üreteceğiz. 2019 yılı için 25 bin kombi üreteceğiz, 2020 yılında 40 bin kombi üreterek İran pazarına gireceğiz. Kombi ürününün pazarda yerini alabilmesi için panel radyatör’de üretmek zorundasın. Biz orada bir tanede panel radyatör hattı kurmak üzere HANGAM şirketi yönetim kurulu başkanı Muhammet Cabbari ile sözleşme imzaladık.”

    Günay, firmanın büyük çapta kalıp hanelerinin bulunduğuna da dikkat çekerek, ”Firma İran’daki Fransız markası olan Peugeot ve Renault firmasının, otomobillerinin tüm kaporta aksamını yapıyorlar. Bunun dışında çok büyük çapta kalıp haneleri var. Bizimle birlikte de Kombi ve Radyatör üreteceğiz anlaşmış durumdayız” ifadelerine yer verdi.