Etiket: Tüketiciler

  • Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Şahin: “Elektrik dağıtım firmaları haksız rekabet yapıyor”

    Tüketiciler Birliği (TB) Genel Başkanı Mahmut Şahin, elektrik dağıtım firmalarının haksız rekabete neden olduklarını belirterek, Enerji Piyasaları Denetleme Kurulunda (EPDK) tüketici temsilcisi olması gerektiğini söyledi.

    Elektrik dağıtım firmalarının tüketicilerin haberi olmadan onlar adına işlem yapıp elektrik sattıklarını söyleyen Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, elektrik dağıtım firmalarının tüketiciyi elektrik kesme ve arızayı karşılamama hususlarında tehdit ettiğini savundu. Şahin, “Elektrik dağıtım firmaları Türkiye’yi 21 bölgeye ayırmıştır ve dağıtım firmalarının dışında çok sayıda elektrik satan firma bulunmaktadır. Ancak 21 bölgedeki bu dağıtım firmaları serbest piyasa mantığını kendi lehlerine kullanarak tüketicilerin çoğunun haberi olmadan onları kendi sistemlerine almaktadırlar. Ayrıca arıza meydana geldiğinde de arıza kartını alarak, arızadan yalnızca kendilerinin sorumlu olduğunu iddia etmektedirler. Tüketicilerin bilmesi gereken, arızadan ve sayaç okumadan dağıtım firmalarının sorumlu olduğudur. Eğer bunu üstlenmiyorlarsa ve üstelik habersiz biçimde başka bir elektrik tedarik şirketine geçirilmez isek, savcılığa suç duyurusunda bulunmalıyız. İznimiz olmadan işlem yapılması Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur” diye konuştu.

    “Tüketiciye cayma bedeli yansıtılamaz”

    80 TL ve üzerinde elektrik kullanan bir tüketicinin istediği tedarikçiden elektrik alma hakkına sahip olduğuna dikkat çeken Şahin, tedarikçi firmaların firma değiştirmek isteyen müşterileri cayma bedeli almakla tehdit ettiğini ifade etti. 6502 sayılı Tüketici Kanunu’na göre sözleşmeden cayan tüketiciye herhangi bir ücret yansıtılamayacağını vurgulayan Mahmut Şahin, bu gibi sorunların önüne geçilmesi için EPDK’nın içerisinde bir tüketici örgütü temsilcisi bulunması gerektiğini belirtti.

    “EPDK’da tüketici temsilcisi olmalı”

    Şahin, “Düzenlemeler yapılırken tüketici gözüyle bakılmıyor. Elektrik dağıtım firmaları veya doğalgaz dağıtım firmaları gözüyle bakılıyor. Bu sıkıntılar da zaten çoğu kez EPDK’ye ulaşmıyor. Türkiye’nin birçok yerinden insanlar bize ulaşıp elektrikle ilgili yaşadıkları sıkıntıları anlatıyor. Tüketici bu kıskaçtan kurtarılmalı. Tüketici gözünün EPDK’ye girmesi konusunda tüketici temsilcisi alınmalıdır” ifadelerini kullandı.

  • Tüketiciler Birliği’nden EPDY’ya çağrı:

    Tüketiciler Birliği (TB) Genel Başkanı Mahmut Şahin, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’na (EPDK) elektrik kesintileri ile ilgili olarak, vatandaşı mağdur etmeyecek bir düzenleme yapılması çağrısında bulundu.

    EPDK’nın en son doğalgazda yaptığı, tüketici lehine düzenlemenin bir benzerinin elektrik kesintileri için de yapılması gerektiğini belirten TB Genel Başkanı Mahmut Şahin, “Bir doğalgaz abonesi, 20, 30, 40 liralık bir borç için, doğalgazının ve elektriğinin kesilmesi ile karşı karşıya kalıyor ve çok gariptir ki, dağıtım firmaları bu kesme işlemini ya cuma akşamı ya da bayram arefesinde yapıyordu. Dolayısıyla aboneler tüm hafta sonu ya da bayram boyunca elektriksiz ve doğalgazsız kalma tehlikesi ile karşı karşıya kalıyordu. Kaldı ki, hem doğalgaz hem de elektrik abonelerinin dağıtım firmalarında depozitoları var. 100 TL güvence bedeli olan bir abonenin, 40 TL borcundan dolayı doğalgazının kesilmesi bir zulümdür aslında. Bu zulme bir nokta konuldu. Bu, EPDK’ya teşekkür edeceğimiz bir düzenleme ama aynı düzenlemenin elektrik aboneleri için de yapılması gerekiyor” dedi.

    “Elektrik aboneleri de depozito ödüyor”

    Elektrik abonelerinin de depozito ya da güvence bedeli verdiğini ve bundan dolayı doğalgaz aboneleri ile aynı hakka sahip olduğunu vurgulayan Başkan Şahin, “Buradan EPDK’ya çağrıda bulunuyoruz. Elektrik aboneleri için de aynı tutumun geçerli olması gerekir. Çünkü onların da depozitosu var ve bu depozitonun daha altında bir borç için aboneler elektriksiz bırakılabiliyor. Bunun için depozitonun belli miktarına kadarki bir tutar sınır olarak belirlenebilir. Bu borç depozitodan karşılanarak, aboneye belli bir zaman için ihtar gönderilebilir. Hem tüketiciye vakit kazandırılmış olur hem de tüketici bu dönemde elektriksiz kalmamış olur. Doğalgaz aboneleri için yapılan bu güzelliğin, elektrik aboneleri için de yapılması amacıyla EPDK’dan bir adım bekliyoruz” ifadelerini kullandı.

  • Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin:

    Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin ‘Sözleşmelerdeki Yüksek Faiz Tuzağı’ konulu yaptığı basın açıklamasında, “Adalet Bakanlığı birilerinin ticaret karını az bulup faiz ve avukatlık masraflarıyla para kazanma hırsına tüketicileri harcıyor.” dedi.

    Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, birlik merkez binalarında ‘Sözleşmelerdeki Faiz Tuzağı’ konulu basın toplantısı düzenledi. Toplantıda icra müdürlüklerinin avukat zinciri oluşturarak tüketiciyi mağdur ettiğine dikkat çeken Başkan Mahmut Şahin, Adalet Bakanlığı’nın duruma sessiz kalmaması gerektiğini söyledi. Başkan Mahmut Şahin, “Ticari karlarıyla yetinmeyenler hukuktaki karları görünce ağızlarının salyaları akarak o kazandıkları paranın salyalarını kapatacağını düşündüler. Ama o salyalar açık açık gözüküyor. Ticari karları alıyorlar, daha sonra sonradan çıkan kefilsiz, senetsiz satışlar diye reklam yapan bazı firmalar tüketicilere sözleşme gibi bir senet imzalattırıyorlar. Altını, üstünü kesiyorlar, ortada bir senet kalıyor. Tüketicinin ödemesi 1 gün geciktiği zaman yüzde 60’lara varan faizlerle bunu işleme koyuyorlar. Sadece yüzde 60 tüketicilere rahmet okutturan faiz değil, bunun avukat masrafı, dosya masrafları, icra masrafları vesaire tüketiciler kat kat para ödemek durumunda kalıyor. Bunlara karşı da özellikle icra müdürlüklerinin uygulamaları karşısında tüketici sahipsiz kaldı. Buna Tasarım Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) gibi devletin bir kurumu da aracılık edince iş çığırından çıktı. TMSF’nin yıllar önce kendisine devredilen Telsim isimli telefon firmasının alacakları varmış gibi tüketicilerin o zaman bir uyarı gitmemiş, belge gitmemiş. Fakat yıllar sonra aradan 12-13 sene geçmiş bir avukat zinciri oluşturulmuş TMSF aracılığı ile tüketicilere direk icra yapılıyor. Tüketici ‘Bana bir uyarı gelmedi, böyle bir borcum yok’ demesine rağmen icra müdürlerinin aracılığı ile kararı kesinleştiriyorlar. Bu nasıl oluyor? Avukat kağıdı yazıyor icra müdürünün önüne koyuyor, icra müdürü imzalıyor karar kesinleşiyor. Bu, hukuku katletmektir. Buna Adalet Bakanlığı’nın seyirci kalması asla kabul edilemez. Bir tarafta elektrik dağıtım firmalarının hiçbir ihtar, uyarı göndermeden direk icraya vermesini cezalandıran bir Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu var kendilerine teşekkür ediyoruz, bir tarafta da aslı astarı olmadığı halde hiçbir gerçekliği araştırılmadan TMSF’nin bu avukatlar zinciri aracılığı ile tüketiciye ettiği zulüm var. Biz bu zulme karşı Adalet Bakanlığı’nı birazcık düşünmeye davet ediyoruz. Sonuçta Yargıtay’ın 18 Mart 2015 tarihinde verdiği bir karar var. Tüketici Hakem Heyeti’nin parasal sınırları içerisinde bulunan rakamlarla alakalı mutlaka satıcıların veya sağlayıcıların hakem heyetine gitmesi gerekli itiraz halinde. Ancak direk icra yapılıyor, hatta maaşlara haciz konularak tüketiciler çaresiz bırakılıyor. Biz bu yanlışa sessiz kalamazdık, Adalet Bakanlığı’nı düşünmeye davet ediyoruz.” ifadelerini kullandı.

    Bu gibi durumlarda tüketicinin itirazlarının kabul edilmediğini de vurgulayan Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Şahin, “Tüketicinin itirazı kabul edilmiyor, icra müdürlüğü Yargıtay’ın verdiği kararı bırakıp avukatın önüne koymuş olduğu kağıdı imzalayınca tüketicinin aleyhine dönüyor. Bu durumda tüketiciye bir yük biniyor. Mahkemelere olan güven sarsılıyor. Burada çok büyük bir yanlış yapılıyor. Birilerinin ticaret karını az bulup faiz ve avukatlık masraflarıyla para kazanma hırsına Adalet Bakanlığı tüketicileri harcıyor maalesef.” sözleriyle konuşmasını tamamladı.

  • Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin:

    Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, son günlerde konuşulan ekmek fiyatlarıyla ilgili olarak, “Biz 60 kuruşa ekmeğe benzeyen bir şeyler değil de 90 kuruşa ekmek yemek istiyoruz” dedi.

    Ekmek fiyatlarıyla ilgili konuşan Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, “Hepimizin bildiği ekmek nimettir. Yere düştüğü zaman ahlakımız gereği öper alır bir yere koyarız. Aslında hakikaten o zaman ki ekmek nimetti. Üzerinde oynanmamış ekmekti. Genetiği değiştirilmemiş buğdaydan üretilen saf ekmekti ama son zamanlarda ekmek hakikaten o bildiğimiz ekmek olmaktan çıktı bir kimyasal madde yumağı haline geldi. Son günlerde Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanımız ekmeğe yapılan zamları eleştiriyor. Ucuzlatılması gerektiğini söylüyor. Hatta Ankara Büyükşehir Belediyesi fiyatları düşürdü” diye konuştu.

    Şahin ayrıca, “Biz ekmeğin fiyatıyla ilgilenilmesinden ziyade içeriği ile ilgilenilmesini istiyoruz. Biz 60 kuruşa ekmeğe benzeyen bir şeyler değil de 90 kuruşa ekmek yemek istiyoruz. Ekmeğin gramaj olarak bir sırrı var. Bu gramajı tutturmak için ekmeği pişirmeyen fırınlar var ve bize hamur yediriyorlar. Neden? Ekmeği kabarık, büyük göstermek için içerisinde katılan kabartma tozları ya da doğal olmayan yapay mayaların insanlara verdiği zararı hesap ettiğimizde bu ekmeğin 30 kuruş ucuzlatılmasından çok daha önemli bir şey. Şunun üzerinde durulması lazım; Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanımızdan bizim öncelikle beklentimiz bu” şeklinde konuştu.

    Sözlerini sürdüren Şahin, “Genetiği değiştirilmemiş buğday noktasında Gıda Bakanından bir hamle bekliyoruz. Şu anki 60 kuruşluk ekmeğe 2 lira bile versek genetiği değiştirilmemiş organizmalı buğdaydan ekmek üretilemiyor. Neden? Çünkü böyle bir buğdayımız yok. Biz ucuz ekmek istemiyoruz. Çünkü Türkiye’de ekmek israfının arttığı biliyoruz. Bu konuyla ilgili ciddi çalışmalarda var. 1 günde 5 milyon ekmek çöpe atılıyor. Bunun sebeplerinden bir tanesi yüzde 100 değil ama ekmeğin ucuz olmasıdır. Kıymetini bilmiyoruz. İkincisi ekmeğin için zaten yenmiyor. Çünkü pişmemiş. Gramajdan çalındığı için ekmek hamur olarak kalıyor ve pişmediği için de insanlar bunu yemiyor. Sadece dışını yiyor. Hem yakıttan tasarruf hem de gramajdan tasarruf eden tacirler malzemeden çalıyor. Biz istiyoruz ki kaliteli ekmek yiyelim ama 30 kuruş fazla olsun çok önemli değil. Biz kaliteli ama 30 kuruş pahalı ekmek istiyoruz. Gıda Bakanımızdan da bu konuda hassasiyet göstermesini istiyoruz” ifadelerini kullandı.

  • Ürünler Tüketilirken Tüketiciler De Tükeniyor

    Tüketiciler Birliği Eskişehir Şube Başkanı Ümit Öz, tüketicileri uyararak yılbaşı kampanyalarına dikkat çekti.

    Özel günler dolayısıyla tüketicilerin dikkat etmesi gereken konular hakkında açıklama yapan Öz, vatandaşların bazı alışverişlerinden cayma hakkı olduğunu da belirtti. Çeşitli uyarılarda bulunan Ümit Öz, “Yılbaşı ve özel günler nedeniyle, çeşitli kampanyalar düzenleniyor. Böylece ihtiyaç fazlası ürünler tüketiliyor. Ürünler tüketilirken tüketicilerde tükeniyor. Yılbaşı ihtiyaç kredileri ile tüketim teşvik ediliyor. Toplum sıkıntıya giriyor. Amaç tüketim değil ihtiyaçlarımızın karşılanması olmalıdır. Tüketicilerimiz, tüketici kredisi sözleşmesi ve mesafeli sözleşmelerden 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve ceza ödemeden cayma hakkına sahip olduğunu unutmamalıdır. Tüketicinin isteği olmadan kredi ile ilgili sigorta yapılamaz. Tüketici sigorta yaptırmak istiyorsa bu anlaşmayı istediği şirketle yapabilir. Bir gün mutlu olmak için, 365 gün hüzün yaşamayalım” ifadelerini kullandı.