Etiket: Tüketiciler

  • 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü

    15 Mart Dünya Tüketiciler Günü

    TÜKODER Erzurum Şube Başkanı Gamze İspirli, 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü ülkemizde 1985 yılından itibaren kutlanmaya başlandığını belirterek, tüketici bilincinin artması konusundaki çalışmalarının devam ettiğini söyledi.

    Erzurum’da her kesimden hedef kitleye ulaşarak, tüketici eğitimleri verdiklerini belirten İspirli, “Anayasamız, 172’nci maddesinde yer alan “Devlet, tüketicileri koruyucu ve aydınlatıcı tedbirler alır, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini teşvik eder” hükmü ile tüketicinin korunması konusunu Devlet güvencesine almıştır. Gerek anılan hüküm, gerekse 1987 yılında Avrupa Topluluğu’na yapılan tam üyelik başvurusundan sonra topluluk mevzuatına uyum çerçevesinde, tüketicinin korunmasına ilişkin düzenlemeler, Avrupa Topluluğu’nun tüketici odaklı yaklaşımı, tüketiciyi koruma politikaları ve Türk tüketicisinin yaşadığı sorunlar dikkate alınarak hazırlanan 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, 1995 yılında yürürlüğe girmiş ve 14 Mart 2003 tarihinde toplumsal bir mutabakat ile değişikliğe uğrayarak AB normlarına getirilmiştir. Kanun 2014 yılı mayıs ayında yeniden düzenlenerek, 6502 sayılı kanun yürürlüğe girmiştir’’ dedi.

    Erzurum’da binlerce kişiye ulaştıklarını belirten İspirli, Tüketiciyi Koruma Derneği Erzurum Şubesi tarafından 2018 yılı içerisinde farklı hedef kitlelere eğitim verildiğini anımsatarak, saha çalışmalarının devam ettiğini söyledi.

    Tüketici haftası içerisinde 21 Martta Erzurum Büyükşehir Belediyesi tarafından düzenlenecek ‘’Evleniyoruz’ ’fuarına katılacak çiftlere tüketici hakları eğitimi verileceğini belirten İspirli, “Erzurum Aile, çalışma ve Sosyal Hizmetler il Müdürlüğü İl ile ortak çalışmalar yapıyoruz. Aile Eğitim Programı kapsamında iktisat modülünde düzenlediği aile ve alışveriş modülünde eğitimleri dernek olarak biz düzenliyoruz. TÜKODER Erzurum Şubesine eğitimlere verdiği destekten dolayı 2018 yılında iki defa teşekkür belgesi verilirken 2019 yılında Palandöken Kaymakamlığı tarafından tüketici hakem heyeti konusundaki çalışmalarından dolayı takdir belgesi ile ödüllendirildi, tüketici hakları konusundaki eğitimlerimiz devam edecek” dedi.

  • Tüketiciler cep telefonu baktı, deterjan aldı

    Cuma günü yaşanan indirim günleri kapsamında en çok aranan ürün iPhone 7 oldu. Tüketiciler, aramalarda yüksek fiyatlı ürünlere rağbet gösterseler de çamaşır/bulaşık deterjanları, kahve, çay, tuvalet kâğıdı ve sıvıyağ/margarin gibi temel ihtiyaçları satın aldı.

    Uluslararası alanda yaşanan indirim günleri, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de oldukça ilgi gördü. Bu özel günde akıllı telefonlardan çamaşır makinesine, giyim ürünlerinden bebek bezine kadar milyonlarca ürün çok daha uygun fiyatlarla satışa sunuldu. ‘Her şeyi karşılaştır’ mottosuyla online alışveriş yapan kullanıcılara 9 ana, 2 bin alt kategori ve 2.3 milyon ürün ile karşılaştırma fırsatı sunan Cimri.com, indirim günlerinde tüketicilerin en çok tercih ettiği karşılaştırma platformlarından birisi oldu.

    Sıvı yağ/margarin yüzde 300 artış gösterdi

    Platformdan yapılan alışverişler sonucunda site trafiği geçen yıla göre yüzde 280 artış gösterdiği kaydedilirken verilere göre; en çok trafik alan kategoriler, cep telefonları, televizyonlar, kol saatleri, dizüstü bilgisayarlar, spor ayakkabılar, lastikler, elektrikli süpürgeler, çamaşır makineleri, buzdolapları, bebek bezi, kahve makineleri, ütüler, tablet pc, bulaşık makineleri ve oyun konsolları oldu.

    Tüketiciler, yüksek fiyatlı ürünlere rağbet gösterseler de çamaşır/bulaşık deterjanları, kahve, çay, kedi/köpek mamaları, temizlik gereçleri, tuvalet kâğıdı ve hatta yüzde 300’ün üzerinde artış gösteren sıvı yağ/margarin gibi temel ihtiyaçları satın aldı. Giyim ve kişisel bakım ürünlerinde ise, tıraş makinesi, erkek parfümü, erkek botu, erkek montu gibi erkek ürünleri klik almış görünüyor.

    En çok aranan ürün, iPhone 7

    Cimri.com Genel Müdürü Serkan Koç, indirim günlerinde tüketicilerin genel olarak yaptıkları aramalarla ilgili şu bilgileri verdi: “Cimri.com’u yüzde 71,1’lik oranla en fazla erkekler ziyaret etti. En fazla ziyaret eden tüketicilerin yaş aralığı ise, 25 ile 34. İlk 10 aramadan 8’i cep telefonları oldu. En çok aranan ürün ise, iPhone 7. Erkekler; spor ayakkabıları, oyun konsolları, botlar, PS4 oyunları, dağ yürüyüşü ayakkabısı/botu, tıraş makineleri, parfümler, mont, günlük ayakkabı, eşofman, tıraş bıçağı/yedekleri, güneş gözlükleri, terlik/sandalet, kot pantolon, sweatshirt gibi ürünlerle ilgilenirken kadınlar; kol saatleri, spor ayakkabılar, parfümler, saç şekillendiriciler, saç kurutma makineleri, epilasyon aletleri, botlar, terlik/sandalet, mont, güneş gözlüğü, saç boyası ve rimel gibi ürünlere rağbet etti. Anneler ise bebek bezi, bebek arabası/pusetler, bebek mamaları, oyuncak, oto koltuğu, akülü araba, beşik, Lego, ıslak mendil, mama sandalyesi, pişik önleyici krem, oyun seti, park yatak, şampuan, telsiz, biberon gibi ürünleri aradı”.

    Alışverişler gece yarısı başladı

    E-ticaretin kolaylığını ve avantajlarını keşfeden tüketicilerin satın alımlarında masaüstü cihazların payının büyük olduğu kaydeden ve alışveriş yapan kullanıcıların en yüksek trafiği gece yarısı geldiğini belirten Koç; “Masaüstü cihazlarda 08.00-18.00 saatleri arasında yoğunluk gösteren trafiğin 18.00 itibariyle mobil cihazlara kaydığı görülüyor. Desktop trafiğinde önceki döneme göre yüzde 176 artış olurken dönüşüm oranında da yüzde 30 oranında artış görüldü. En çok trafik gelen şehirler ise; İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Antalya, Bursa, Gaziantep, Konya, Diyarbakır ve Samsun oldu” dedi.

  • E-ticarette yılın indirim dönemi yaklaşırken, tüketiciler alışveriş listelerini hazırladı

    Kasım ayı boyunca bütün dünyada gerçekleşecek 11.11, Süper Cuma (Black Friday) ve CyberMonday gibi büyük indirim günlerinde doğru ürünü, doğru indirimle almak isteyen tüketiciler, her bir ürünün geçmişe dönük fiyat analizini Akakçe üzerinden kolayca görebilecek.

    Kasım ayının gelişiyle birlikte, tüketicilerin yıl boyunca merakla beklediği üç büyük indirim günü için de sayılı günler kaldı. Çin’den çıkıp dünyaya yayılan 11.11 Bekarlar Günü’nün yanı sıra Süper Cuma (23 Kasım) ve CyberMonday (26 Kasım) indirimlerinin e-ticaret sektörüne de hareket getirmesi bekleniyor. Çünkü yeni yıl alışverişinin yüzde 60’ı bugünlerde gerçekleşiyor. Gerek çevrimiçi satıcılar gerekse markalar çoğu zaman yüzde 25-30’u aşan oranlarda indirim yapmaya hazırlanırken, özellikle 25-44 yaş arası tüketiciler de kendi alışveriş listelerini planlayarak Kasım ayı boyunca doğru ürünü, en uygun fiyatla ve en güvenilir satıcıdan temin etmeyi hedeflendiği kaydediliyor.

    İndirim döneminde en avantajlı alışveriş için 3 ipucu

    Dünyayı etkisi altına alan çevrimiçi indirim kampanyalarının tıpkı ABD, Avrupa ve Çin gibi Türkiye’de de büyük ilgi görmeye başladığını belirten Akakçe Genel Müdürü Koray Karataş, 11.11 ve CyberMonday kampanyalarının tümüyle e-ticaret kanallarına özel olduğunu hatırlattı ve bu özel günlerden en yüksek faydayı elde etmek isteyen alışverişçilere şu önerilerde bulundu:

    “İhtiyaç listesini önceden hazırlayın

    Alacağınız ürünün farklı satıcılardaki fiyat ve indirim oranlarını kontrol edin

    İndirimin gerçek oranını tespit etmek için, geçmişe dönük fiyat analizlerine göz atın”

  • Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Şahin: “Bozuk gıdalarla ilgili caydırıcı yaptırım yok”

    Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, bozuk ve son kullanma tarihi geçmiş gıdalarla ilgili firmalara caydırıcı bir yaptırım uygulanmadığını belirterek, “Kesinlikle o işletmeler kapatılmalı, sağlığımızla oynamak o kadar ucuz olmamalı” dedi.

    Toplumun bozuk ve son kullanma tarihi geçmiş gıdaların ne yapılacağına dair bilinçli olmadığını belirten Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, bu tür ürünlerin satın alınan firmaya iadesinin geçerli bir çözüm olmayacağının altını çizdi. Şahin, “Bizde gıda bozukluklarında maalesef sineye çekme gibi bir durum var. Her şeyden önce bozuk gıdanın yol açacağı sonuçları bilmiyoruz. Bozuk bir gıda aldık, karnımız ağrımaya başladı, doktora gidip ilaç alıyoruz ama bozuk gıdayı iade etmiyoruz. Bütün bunlar aslında ülke ekonomisine zarar veriyor; sadece bozuk bir gıdadan dolayı doktor hizmeti ve ilaç alımı gerçekleşiyor” dedi.

    “Bozuk gıdayı markete teslim etmek çözüm değil”

    Şahin, bozuk ya da son kullanma tarihi geçmiş bir gıda satın alındığında yapılması gerekenleri şöyle sıraladı:

    “Bozuk ya da son kullanma tarihi geçmiş bir ürün alıp alışveriş yaptıktan kısa bir süre sonra fark fakat bu doğru bir yöntem değil. Çünkü biz marketin niyetini bilmiyoruz. Bize son kullanma tarihi geçmiş ya da bozuk gıda satan bir market bize paramızı verip bir başkasına da satabilir. Bu, ta ki o kişiler itiraz edene kadar devam edebilir. Onun için yapmamız gereken bunu iade ettiğimiz gibi ilgili birimlere bildirip o ürünlerin toplatılmasını sağlamaktır. Diyelim ki son kullanma tarihi geçmiş ya da bozuk olduğunu tespit ettiğimiz bir ürün aldık, zincirleme olarak gerek zabıta, gerekse Gıda İl Müdürlüklerine şikayette bulunabiliriz. Bütün bu şikayetler sonucunda bu firmalara gerek bozuk gıda satışı, gerekse son kullanma tarihi geçmiş ürünler sattıkları için cezai işlem uygulanır ve orada bir sonuç elde edebiliriz.”

    Bu tür gıdaların satışına dair yaptırımların yeterli ve caydırıcı olmadığını vurgulayan Şahin, “İlgili birimler o ürünleri topluyorlar ancak bozuk ya da son kullanma tarihi geçmiş firmalara ciddi bir yaptırım söz konusu olmuyor. Maalesef caydırıcı bir işlem yapılmıyor. Gıda gibi sağlığımızı etkileyen bir konuda sadece ürünleri toplamak, o ürünleri yok etmek caydırıcı değildir. Asıl olan daha caydırıcı yaptırımlar uygulamaktır ki, bunun bedeli parayla bile ölçülemez. Kesinlikle o işletmeler kapatılmalı, sağlığımızla oynamak o kadar ucuz olmamalı” ifadelerini kullandı.

  • Tüketiciler Derneği’nden GSM firmalarına tepki

    Bandırma Tüketicileri Koruma Derneği Başkanı Mehmet Tanrıkut, son zamanlarda ilâmsız icra davalarında büyük artış olduğunu belirtti.

    Mehmet Tanrıkut, yaptığı açıklamada, “Bilhassa avukatlar ve hukuk büroları Yargıtay 13. Hukuk Dairesi’nin 18.03.2015 tarih ve 2015-8738 nolu kararını yok sayarak, illerde 3610 TL, ilçelerde 2400 TL altında olan ihtilaflarda hakem heyetlerine başvurmaları gerekirken, doğrudan vatandaş aleyhine ilâmsız icra takiplerine başlıyor. Yargıtay bu kararı ile sözü edilen limitlere kadar olan uyuşmazlıklarda hakem heyetine gidilmesini mecbur kılmaktadır” dedi.

    Tüketicileri Koruma Derneği Başkanı Mehmet Tanrıkut, “Özellikle GSM şirketleri, bu tür icra davalarıyla avukatlık, başvuru harcı, dosya masrafı, tebligat giderleri gibi kalemler adı altında haksız kazançlar sağlamaktadır. Yine aynı yasaya göre icra takip işlemi yapılmadan önce borcun ödenmesi için ön ihtarlarla vatandaşların bilgilendirilmesi gerekmektedir. Tüketiciler bu tür uygulamalarla karşılaştıkları takdirde icra takibinin başlamasından itibaren 7 gün içinde derneğimize müracaat etsin. Böylece icra takibi durdurularak konu hakem heyetine taşınacak“ şeklinde konuştu.