Etiket: tüketici

  • Tüketici Yüzde 99 Haklı

    Geçtiğimiz sene tüketicilerin özellikle bankalardan dosya masrafı ve kredi kartı aidatı almak için İnegöl Tüketici Sorunları Hakem Heyetine yaptıkları başvurular bir yılda iki katına çıkarken, sonuçlar ise tüketici lehine sonuçlandı.

    İnegöl Tüketici Sorunları Hakem Heyetine yönelik yapılan en çok başvuru, bankacılık sektörüne yönelik oldu. Tüketiciden alınan faiz dışı ücretlerin geri ödenmesini sağlayan mahkeme kararının ardından bu alandaki başvurular oldukça arttı. Yönetmeliğe göre başvuruların üç ay içinde sonuçlanması gerekirken, yoğunluğun artması sebebiyle bu süre uzayabiliyor.

    Alışverişlerde mağdur olan vatandaşların kurtarıcı gücü haline gelen İnegöl Tüketici Sorunları Hakem Heyeti, 2015 yılında da vatandaşların yüzünü güldürdü. İnegöl Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanı Yaşar Cengiz, kararların yüzde 99’unun tüketici lehine sonuçlandığını söyledi. Başkan Cengiz, 2014 yılında 16 bin 116 başvuru yapılan hakem heyetine, 2015 yılı boyunca ise 5 bin 600 kişinin başvurduğunu bildirdi. Karar rakamlarını da açıklayan Cengiz, “2014 yılında 10 bin 113 karar verilmiş. Bu rakam 2015 yılında artarak 10 bin 569 oldu. 2015 yılında 9 bin 901 karar tüketici lehine sonuçlanırken, 185 karar tüketici aleyhine sonuçlandı. 483 kararda ise Tüketici Hakem Heyetine şikayet ettikten sonra firma ile tüketici arasında uzlaşma sağlanmış, bu sebeple konusuz kararı verilmiştir. Sonuç olarak kararların yüzde 99’unu tüketiciler kazandığını söyleyebiliriz” diye konuştu.

    TÜKETİCİ BANKALARDAN ŞİKAYETÇİ

    Karar verilen 10 bin 569 dosyanın şikayet çeşitlerine de değinen Cengiz, “2015 yılında çıkan Hakem Heyeti kararlarının 9 bin 933’ü bankalar, 504’ü Ayıplı Mal ve Hizmetler, 88’i mesafeli alışverişler, 27’si Abonelik Sözleşmeleri, 17’si işyeri dışında kurulan sözleşmeler (Kapıdan Satış) ilgili kararlardır. Yaklaşık olarak şikayetlerin yüzde 95’i Bankalar, yüzde 5 ise Ayıplı Mal ve Hizmetler ve diğer şikayetlerden oluşmaktadır. 2015 yılında Ayıplı Mal ve hizmetlerle ilgili şikayetlerde artış olduğu gözlemlenmiştir” ifadelerini kullandı.

  • Geleneksel Tüketici Ödülleri Sahiplerini Arıyor

    Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından geleneksel olarak düzenlenen tüketici ödülleri, bu yıl da sahiplerini buluyor.

    ‘19. Geleneksel Tüketici Ödülleri’ yarışması 6 dalda belirlenen kategoride verilecek. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından, tüketici bilincinin geliştirilmesi ve bu yönde hak arama alışkanlıklarının yaygınlaştırılması, tüketici haklarına saygılı kişi, kurum ve kuruluşların teşvik edilmesi, tüketici hukuku veya tüketicinin korunması ile ilgili bilimsel çalışmaların özendirilmesi amaçlarıyla 2015 yılı faaliyetleri dikkate alınarak ‘Radyo-Televizyon Programı’, ‘Yazılı Basın Tüketici Köşesi’, ‘Bilinçli Tüketici’, ‘Tüketici Memnuniyetini İlke Edinen Firma’, ‘Bilimsel Çalışma’ ve ‘Hizmet’ gibi 6 dalda ‘19. Geleneksel Tüketici Ödülleri’ verilecek.

    “GEREKLİ BİLGİLER KURUM SİTELERİMİZDE MEVCUT”

    Bu yıl 19’uncusu gerçekleştirilecek tüketici ödüllerine ilişkin açıklama yapan Samsun Ticaret İl Müdürü Vekili Mustafa Kocaman, “2015 yılı faaliyetlerine göre verilecek olan ‘19. Geleneksel Tüketici Ödülleri’ bakanlığımızın web sitesi olan ’www.gtb.gov.tr’ ve ’www.tuketici.gov.tr’ adresinde yayınlanmıştır. Kişi veya kuruluşlar, 6 dalda ve değerlendirme ölçütleri belirtilen tüketici ödüllerine doğrudan aday olabilecekleri gibi, diğer kişi veya kuruluşlar tarafından da aday gösterilebilirler. Her iki durumda da adayların belirtilen ölçütleri taşıdıkları belgelenmelidir. Samsun ve ilçe sınırları içerisinde ödüle başvuracak adaylar son başvuru tarihi olan 29 Ocak 2016 Cuma günü saat 17.30’a kadar Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’ne bizzat veya postayla yapabilirler. 81 il merkez ve ilçe sınırları içerisinde Ticaret İl Müdürlükleri kanalıyla yapılacak başvuruların ise ilan edilen son başvuru tarihine kadar bakanlığa ulaşacak şekilde posta yoluyla gönderilmesi veya doğrudan Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’ne başvuruda bulunulması zorunludur” dedi.

  • Tüketici Haklarının Nasıl Korunabileceği Sorusu Cevap Buldu

    KTO Karatay Üniversitesi Hukuk Fakültesi ve Adalet Meslek Yüksekokulu tarafından düzenlenen 1. Tüketici Hakları Sempozyumu’nda “Tüketici haklarının nasıl korunabileceği” sorusu cevap buldu.

    Konya Ticaret Odasındaki programa, üniversitenin Mütevelli Heyeti Başkanı Selçuk Öztürk’ün yanı sıra AK Parti Konya Milletvekili Hüsnüye Erdoğan’da katıldı.

    İki oturumla gerçekleştirilen sempozyumun oturum başkanlıklarını KTO Karatay Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ramazan Yıldırım ile Prof. Dr. İbrahim Dülger yaptı. Programın içeriğini “tüketici sözleşmelerindeki haksız şartlar, tüketiciler tarafından düzenlenen kıymetli evrakın geçerliliği, elektrik faturalarındaki kayıp kaçak bedelinin hukuki bakımdan değerlendirilmesi, tüketici mahkemelerinin uygulamaları, tüketici mahkemelerinde sık karşılaşılan sorunlar ve tüketici hakem heyetlerinin çalışmaları ve uygulamaları” gibi konular oluşturdu. Kırıkkale Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Turan Şahin, KTO Karatay Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Aytekin Çelik, KTO Karatay Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Mustafa Yavuz, I. Tüketici Mahkemesi Hakimi Ali Rıza Tarhan ve Konya Ticaret İl Müdürü Haşmet Yılmaz yirmişer dakikalık bölümlerle konuyla ilgili deneyimlerini aktardı. Oturumun son bölümünde ise soru – cevap kısmına geçildi.

    “AHİLER MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNE SON DERECE ÖNEM VERİRLER”

    Sempozyumun önemine vurgu yapan KTO Karatay Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Selçuk Öztürk, “Konya, tüketici hakları konusunda derin bir kültür ve tarihe sahiptir. Tüketici haklarının sistematik olarak uygulandığı dünya üzerindeki ilk şehir Konya’dır. 13. yüzyılda bu topraklarda hayat bulan ve Anadolu’ya yayılan Ahilik sisteminde ilk ve temel şart; esnaf, sanatkar ve tüccarımızın kalite ve standardı gözeterek ticaret yapmasıdır. Ahiler müşteri ilişkilerine son derece önem verirlerdi. Ticarette ‘müşteri velinimetimizdir’ ilkesinin yerleşmesine vesile olan Ahi kültürüyle yetişmiş esnaf ve sanatkarlarımızdır. Bu söz bugün bile birçok işyerinde asılı olarak durmaktadır. Böylesine insanı ön plana alan bir anlayışa sahip olan Ahilik sistemi o dönemde Anadolu’nun dünyanın ticaret merkezi olmasına da büyük bir katkı sağlamıştır” dedi.

    “ADALETLİ BİREYLER YETİŞTİRMELİYİZ”

    KTO Karatay Üniversitesi tarafından düzenlenen 1. Tüketici Hakları Sempozyumuna katılan

    Konya Milletvekili Hüsnüye Erdoğan, adaletli bireyler yetiştirmeliyiz diyerek hukukun önemine dikkat çekti. Erdoğan, “Bizler adaleti hukuk üstünlüğü olarak görüyoruz. Yargıya sadece adaletin tesisini sağlayan ve temel hakları sağlayan bir unsur olarak bakmıyoruz. Hukukun olduğu bir ortamda sorunların ortadan kalkacağına olan inancımız devletimizin ilerlemesinde ki en önemli kılavuzumuz olmaktadır” diye konuştu.

    “YAPILAN HER SÖZLEŞME HAKSIZ ŞARTLARA BİR ÖRNEK TEŞKİL EDEBİLİR”

    Kırıkkale Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Turan Şahin, Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar ile ilgili sunumda yapılan her sözleşmenin haksız şartlara bir örnek teşkil ettiğini vurguladı. Bir eylemin haksız bir şart sayılması için 3 ana unsuru taşıması gerektiğini belirten Yrd. Doç. Dr. Şahin, öğrencilerin yurtlar ve barınma evleri ile yapmış oldukları bir kısım sözleşmelerin haksız şartlara yol açtığını belirtti.

    Tüketiciler tarafından düzenlenen kıymetli evrakın geçerliliği konusuna değinen KTO Karatay Üniversitesi Hukuk Fakültesi öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Aytekin Çelik, kıymetli evrakın en önemli unsurlarından birinin senet ile hak arasındaki bağlılık olduğunu dile getirdi.

    Elektrik faturalarındaki kayıp kaçak bedelinin hukuki bakımdan değerlendirilmesi konusunda bilgi veren KTO Karatay Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Mustafa Yavuz, “Elektrik piyasasının ne olduğunu anlamak, kayıp kaçak bedelinin ne olduğunu anlamak demektir’’ sözü ile sektörel yaşam ve hukuk kurallarının iç içe olduğu bilgisini sempozyuma katılan öğrenciler ile paylaştı.

    1.Tüketici Hakları Sempozyumu 1. oturumu öğrencilerin sorularının cevap bulması ile sona ererken 2. oturum KTO Karatay Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. İbrahim Dülger açılış konuşması ile başladı.

    “KONUT ALIMLARINDA EKSPERTİZ ÜCRETİ İADE EDİLEBİLİR”

    I. Tüketici Mahkemesi Hakimi Ali Rıza Tarhan sempozyuma katılanlar ile deneyimlerini paylaştı. Türkiye’deki konut alımlarına dikkat çekti. Ali Rıza Tarhan konut alımlarında banka ekspertizi kendi personeline yaptırmışsa ekspertiz ücreti kanunen iade edilebildiğini belirterek bu konuda herkesin kanuni hakkını kullanması gerektiğinin altını çizdi.

    Sempozyumun son konuşmacısı olan Konya Ticaret İl Müdürü Haşmet Yılmaz Tüketici Hakem Heyetleri’nin kuruluş amaçları ile ilgili bilgi verdi. Tüketici Hakem Heyetinin kuruluş amacı tüketicinin hak arama yollarını kolaylaştırmaktır diyerek sunumuna son verdi.

  • Kılıçdaroğlu: “Kredi Kartı Ve Tüketici Kredilerinin Faizlerinin En Az Yüzde 80İni Sileceğim”

    Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, vatandaşları borç batağından kurtaracağını vaat ederek, “Kredi kartı ve tüketici kredilerinin faizlerinin en az yüzde 80’ini sileceğim” dedi.

    CHP Lideri Kemal Kılıçdaroğlu, 1 Kasım seçim çalışmaları kapsamında Bilecik’in Bozüyük ilçesinde halka seslendi. Kılıçdaroğlu, vatandaşı zengin yapacağını söyledi. Kılıçdaroğlu, “Ne diyorlar, Türkiye zengin ülke. E sizin için zengin ülke de vatandaş için zengin ülke değil. Ben vatandaş için de Türkiye’yi zengin ülke yapacağım. Vatandaş zenginleşecek. Vatandaş hiç kimseye muhtaç olmayacak. Bunu yapacağız” diye konuştu.

    “MÜSLÜMANI MÜSLÜMANA KIRDIRMAK NE ZAMANDAN BERİ BİZİM DIŞ POLİTİKAMIZ OLDU”

    Terör olaylarına değinen Kılıçdaroğlu, “Terör belası PKK yetmiyordu sanki bir de IŞİD’i başımıza bela ettiler. Ben onlara defalarca dedim. Yahu sizin Suriye’de, Irak’ta ne işiniz var? Oraya neden silah gönderiyorsunuz? 12 bin çocuk öldü. 2 milyon Suriyeli terk etti ve Türkiye’ye geldi. Yazık, günah değil mi bu insanlara? Müslümanı Müslümana kırdırmak ne zamandan beri bizim dış politikamız oldu? Şimdi başları belaya girdi. IŞİD terörü geldi, Türkiye’ye musallat oldu. Bundan da kurtaracağım Allah’ın izniyle. Yetki verin Türkiye’yi aydınlığa çıkartacağım” ifadelerini kullandı.

    “ALLAH BÜYÜK YA HEPSİ BUNLARIN ZAMANINDA OLDU”

    “Allah büyük ya hepsi bunların zamanında oldu” diyen CHP Lideri Kılıçdaroğlu, şöyle devam etti:

    “Size gelip şu propagandayı defalarca yaptılar. ‘Aman ha Türkiye’ye oy vermeyin dolar fırlar. Aman ha CHP’ye oy vermeyin faizler yükselir. Aman ha CHP’ye oy vermeyin işsizlik artar.’ Allah büyük ya hepsi bunların zamanında oldu. Dolar da arttı, işsizlik de arttı, faizler de arttı. Ama ben bu ülkenin vatandaşlarını borç batağından kurtaracağım. Kredi kartı ve tüketici kredilerinin faizlerinin en az yüzde 80’ini sileceğim. Vatandaşı borç batağından kurtaracağım. Bunun için de yapamazsın diyebilirler. Şundan emin olmanızı isterim. Hangi vaatte bulunduysak, inceden inceye onu inceledik. Her kuruşun hesabını yaptık. Hiç endişe etmeyin. Bakın 7 Haziran’da ne diyorlardı, şimdi ne diyorlar. Kaynağı nereden bulacaksın diyorlardı, şimdi biz de vereceğiz diyorlar. Demek ki en iyi programı yazan biziz. En iyi kadrolar bizde. Toplumun sorunlarını en iyi bilen parti biziz.”

    “1 KASIM’DA SANDIĞA GİDİN”

    Kılıçdaroğlu, 1 Kasım’da sandığa gitme çağrısında da bulunarak, şöyle konuştu:

    “Huzuru ve refahı isteyen kardeşlerimden tek istediğim var. 1 Kasım’da sandığa gidin. Bu seçimler, diğer seçimlere benzemiyor. Bu seçimlerde cumhuriyeti oylayacağız. Geleceğimizi oylayacağız. Çocuklarımızın geleceğiyle ilgili karar vereceğiz. Sizden isteğim ayın 1’inde sandığa gideceğiz. Aman ha gitmesek, bir oydan bir şey çıkmaz demeyin. Sandığa gidin oyunuzu kullanın. Sakın şunu unutmayın. Davutoğlu saray için çalışır. Kılıçdaroğlu halk için çalışır.”

  • Kredi kullananlara müjde

    Kredi kullananlara müjde

    Tüketici kredisi çeken vatandaştan 560 lira ‘dosya ve zorunlu masraf’ adı altında kesinti yapan kamu bankası, paranın tüketiciye ödenmesi gerektiğine hükmeden tüketici hakem heyeti kararının iptaline ilişkin kararı mahkemeden döndü.

     

    Tarafların dilekçelerini değerlendiren mahkeme, bilirkişi raporuna ihtiyaç duymadan, 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu hükümleri gereğince duruşma yapmadan aldığı kararla, bankayı haksız bulup, hakem heyeti kararını onadı.

     

     


    Mustafa Kavakderesi, Ankara’da bir kamu bankasından tüketici kredisi çekti. Banka, ‘zorunlu ve dosya masrafı’ adı altında Kavakderesi’nden 560 TL’lik kesinti yaptı. Kavakderesi, Altındağ Kaymakamlığı Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı’na müracaat ederek dosya masrafının iadesini istedi. Heyet, talebi yerinde bularak, paranın Kavakderesi’ne iadesine hükmetti. Kamu bankası bu kez, mahkemeye müracaat ederek kararın iptalini istedi. Banka avukatı, hakem heyeti kararının icrasının dava sonuçlanıncaya kadar tedbiren durdurulmasına karar verilmesini ve kararın iptalini talep etti. 

     

     

    Kavakdere’nin Avukatı Yunus Emre Yavuz ise “Taraflar arasında imzalanan sözleşme hükümlerinin 4077 sayılı Yasa’nın 6. Maddesine göre haksız şartlar içerdiğini, kesilen masrafların hangi sebeplerle kesildiğinin açık ve somut olmadığını görüyoruz. Yargıtay kararlarında da vurgulandığı üzere kredinin kullandırılmasında zorunlu masrafların neler olduğu konusunda ispat yükünün davacı bankaya ait olduğunu kabul etmek gerekir. Davanın reddedilmesi gerekir.” diyerek mahkemeye savunma dilekçesini verdi. 

     

     

    Ankara 2. Tüketici Mahkemesi de olayda, bankanın kredi açılırken veya yeniden yapılandırılırken yapılması zorunlu mutad ve zorunlu olan masrafları isteyebileceği, kredi verilmesi veya yeniden yapılandırılması için gereken zorunlu masrafların neler olduğu konusunda ispat yükünün bankaya düştüğüne dikkat çekti. Dosya üzerinden karar veren mahkeme kararında şu ifadelere yer verdi: “Bunun dışında sebebi ve dayanağı açıklanmayan, içeriği somutlaştırılmayan sözleşmede ‘ücret ve masraflar’ başlığı altında maktuen belirlenen bir miktarın tüketiciden alınacağına dair hükmün 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunun’un 6. Maddesi ile Haksız Şartlar Hakkındaki Yönetmeliği’nin 7. Maddesi gereğince haksız şart niteliğinde bulunduğu ve bu hükmün batıl olduğu, bankanın dava konusu giderin kredinin verilmesinde ya da yeniden yapılandırılmasında zorunlu masraf niteliğinde bulunduğu hususunu kanıtlayamadığı anlaşılmaktadır. 6100 sayılı HMK’da ‘Mahkeme, mümkün olan hallerde tarafları duruşmaya davet etmeden dosya üzerinden karar verir’ hükmü mevcuttur. Bu gerekçelerle cevap dilekçelerinin sunulması sonrasında dosyada yer alan kanıtlar ile mahkememizdeki emsal dosyalar sebebiyle alınan bilirkişi raporları itibariyle olay yeterince aydınlandığından HMK’nın 30. amir hüküm gereğince bilirkişi incelemesine de gerek duyulmamış, duruşma açılarak tarafların dinlenmesine gerek duyulmadan dosya üzerinden davanın reddine, karar verildi.”

     

     

    Mustafa Kavakderesi, “Allah, yasayı çıkaranlardan ve mahkemeye savunma yapan avukatımdan razı olsun. Bu bir adaletsizlikti, mahkeme buna kısa sürede ‘dur’ dedi. Ocak ayında hakem heyetine başvurmuştum, kısa süre içerisinde dava tamamen bitti.” dedi.