Etiket: Tezgaha

  • Yaz meyveleri tezgaha indi, fiyatlar el yakıyor

    Yazın yaklaşmasıyla beraber, hem göze hem de mideye hitap eden yaz meyveleri tezgaha girmeye başladı. Karpuz, erik ve kayısı tezgahları süslemeye başlasa da, vatandaş pahalılıktan şikayetçi.

    Geçtiğimiz haftalarda soğuk hava dalgası pazar tezgahlarını da etkilemiş, meyve fiyatlarını arttırmıştı. Isınmaya başlayan havalarla beraber meyveler de ucuzladı. Kayısı, yeni dünya, karpuz, erik, çilek, karadut tezgahları süslerken, vatandaşlara göre fiyatlar hala el yakıyor. Yaz mevsiminde sofraların vazgeçilmez meyvesi karpuzun dilimi 10 liraya satılırken, papaz eriğinin kilosu 15 liraya satılıyor. Kayısı kilosu 10 lira, armut 4 lira, ayva 8 lira, çilek 7 lira, ananas 15 liradan satılıyor.

    Satışlardan memnun olan pazarcı esnafı, “Fiyatlar daha da ucuzlayacak, şu an taze ve mevsiminde çıkan meyvelere talep var. ucuzladıkça vatandaş daha çok rağbet gösterecek. Özellikle çileğin fiyatı düştükçe vatandaş daha çok talep gösteriyor” dedi.

  • Tarladan tezgaha fiyat uçurumuna dikkat

    Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, sebze-meyvedeki tarla ile tezgah fiyatı arasında fahiş farka dur demek için, geçtiğimiz yıl düğmeye bastı. Üreticiler bin bir emekle ürettikleri ürünlerin marketlerde ve pazarlarda taban fiyatın kat ve kat üstünde satıldığına tepki gösterirken tüketiciler ise tezgah fiyatlarının cep yaktığını belirtiyor.

    Geçen yıl Eylül ayında Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Sebze ve Meyvelerin Toptan ve Perakende Ticaretinde Kullanılacak Künyelere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliği” kararlarını hatırlatan Yaşar Üniversitesi Ekonomi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd.Doç.Dr. Serpil Kahraman, uygulamanın tüketiciye hangi hakları sağladığını anlattı. ‘Zorunlu etiket’ düzenlemesiyle artık ürünün alışından son satış fiyatına kadar tüm bilgilerine ulaşılabileceğini belirten Doç.Dr. Kahraman, “Vatandaşlar, bu uygulamayla birlikte ürünlerin fiyat aşamalarını izleyerek nihai tercihlerini belirleyebilir. Dolayısıyla tezgaha ulaşana dek karşılaştığı yüksek kar marjları da aşağı düşecektir. Bu düzenleme iyi uygulanırsa, şeffaflığın yanında rekabeti ve tüketici bilincini de arttıracaktır” dedi.

    “Uygulama şeffaflık getirir”

    Gıda Komitesi’nin ilgili kanunda yaptığı değişiklikle birlikte marketlerin, fiyat ibarelerinde üretici fiyatı yanında kendi alış fiyatlarını da belirtmek durumunda olduğunu ifade eden Serpil Kahraman, “Üretim aşamasından tüketim noktasına kadar ki tüm aşamalarını gösteren ve bir nevi kimlik niteliği taşıyan künyelerdeki en önemli yenilik, ürünün alış fiyatının da yer alacak olması. Üzerinde QR kod da bulunan künyelerin numaralarının www.hal.gov.tr adresinden sorgulanmasıyla, üretici bilgileri, ürünün türü, üretim yeri ve tarihi gibi bilgiler dışında, ürünlerin üreticiden tüketiciye ulaşana dek oluşan fiyat hareketlerine de ulaşılabilecek. Fiyat hareketlerinde şeffaflık sağlanmasıyla birlikte, bir nebze de olsa kayıt dışı ekonomiyle mücadele ve aynı zamanda da ürün fiyatlarının kontrolüne destek vermek hedefleniyor” diye konuştu.

    “Tüketici bilincini artırır”

    Serbest piyasa ekonomisinde, oluşan fiyatlara herhangi bir müdahale söz konusu olmadığını hatırlatan Yrd.Doç.Dr. Kahraman, sözlerini şöyle sürdürdü:

    “Ancak tüketiciler tarafındaki beklenti, şeffaflıkla beraber ürünlerin fiyat aşamalarını izleyerek nihai tercihlerini belirleyebilmeleri. Dolayısıyla ürünün üreticiden nihai satış sürecine ulaşana dek karşılaştığı yüksek kar marjlarının aşağı düşmesi beklenebilir. İşleyiş şeffaflığı yanında rekabeti ve tüketici bilincini artıran bir uygulama. Öte yandan, üretici fiyatları ile satış fiyatları arasında gerek üretici gerekse nihai tüketici aleyhine kimi zaman ciddi farklar olduğu da aşikar. Ancak burada, arz-talep dışında özellikle yaş meyve ve sebzelerde malın nihai fiyatını belirleyen diğer etkenleri de göz ardı etmemek gerek.”

    “Mevsim etkileri ve fire koşulları gözardı edilmemeli”

    Sebze ve meyvede fiyatların günlük olarak belirlendiğini kaydeden Kahraman, “Mevsimsel etkiler gibi kontrol dışı etkenler yanında, temin koşulları, tüketim yerine uzaklık, kimi ürünlerde fire vermede zaman faktörünün belirleyici olması, taşıma esnasında veya satış yerinde oluşabilecek doğal fire oranları gibi maliyeti doğrudan artıran, ancak kısmen kontrol edilebilen etkenler, fiyat oluşumunda önemli rol oynuyor. Bununla birlikte marketlerin işletme maliyetleri, ürünlerin seçtirilerek satılmasından kaynaklanan fireler de maliyeti, dolayısıyla kar marjını etkiliyor. Kuşkusuz nihai tüketicinin, tüketim kararı alırken söz konusu noktaları da birlikte değerlendirmesi oldukça güç. Zira meyve ve sebze fiyatları tüketicilerin market tercihinde önemli rol oynamakta” ifadelerini kullandı.

    “Yüzde 20’yi bulan fireyi azaltmaya çalışılmalı”

    2015 yılı Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, ortalama 100 milyar lira işlem hacmine sahip yaş meyve ve sebze de fire oranının yüzde 20’lere ulaştığını vurgulayan Yrd.Doç.Dr. Kahraman, “Esasen, ürünün üretim aşamasında verimi artırmak, üreticinin pazara erişimini kolaylaştırmak, tasnif ve ambalajdan tedarik zincirinde soğuk hava depolarının, lojistik süreçte ise frigofirik araçların kullanımına kadar olan süreçlerde standartlar getirmek gibi temel uygulama esasları üzerinde durulmalı. Nihayetinde, ekonomik verimliliği ve etkinliği artırmak, fire oranlarını ve maliyetleri azaltarak, fiyatların da düşmesinde etkili olacaktır” diyerek yapılması gerekenleri anlattı.

  • Hamsi 2 TL’ye düştü, vatandaş tezgaha koştu

    Ordu’da geçtiğimiz günlerde 15 TL’ye çıkan hamsi bol avlanınca fiyatı 2 TL’ye kadar düştü.

    1 Eylül’de başlayan balık av sezonu ile birlikte balıkçılar yaklaşık 3 aydır avlanmaya devam ediyor. Sezon başından bu yana avlanan balıkçıların yüzü genellikle palamut ile gülerken, hamsi ise fazla avlanamadı. Karadeniz’de geçtiğimiz günlerde yaşanan hava muhalefeti sebebi ile avlanamayınca fiyatı 15 TL seviyelerine kadar çıkan hamsi bollaştı. Balıkçılar denizden bol hamsi ile dönerken, yerli hamsi fiyatları tezgahlarda 2 TL’ye kadar geriledi. Vatandaşlar, fiyatın 2 TL’ye düşmesi ile balık tezgahlarına koştu. Balıkçı esnafı da hamsi fiyatlarının borsayı geçtiğini, anlık fiyat değişikliği yaşandığını belirtti.

    “Vatandaş ucuz hamsi yemek istiyor”

    Ordu’nun Altınordu ilçesinde balıkçılık yapan Ercan Kara, hamsi fiyatlarının düşmesi ile vatandaşın ilgisinin yoğun olduğunu söyledi. Hamsinin boyutlarına göre fiyatlandırıldığını ifade eden Kara, “Bugün hamsi 2 TL. Vatandaşlarımız yüksek fiyatlar sebebi ile hamsiye talep göstermiyor. İnsanlarımızın ekonomisi zayıf bu sebeple ucuz hamsi yemek istiyor. Piyasada 3-4 çeşit hamsi var. İnce hamsi 2 TL, orta boy hamsi 5 TL ve iri hamsi 10 TL’den satılıyor. Bizde bu hamsiyi 2 TL’den satıyoruz. Vatandaş yesin faydalansın istedik” dedi.

    Hamsinin 2 TL’ye düşmesi ile uzun zamandan sonra hamsi alabildiklerini belirten vatandaşlar, fiyatların bu seviyede devam etmesini istedi.

  • Kiraz Tezgaha Düştü

    Yazın habercisi kiraz tezgahlarda boy göstermeye başladı. Şimdilik fiyatıyla el yaksa da, önümüzdeki günlerde ucuzlaması bekleniyor.

    Yaz dendiğinde akla gelen birkaç meyveden birisi olan kiraz tezgahları şenlendirmeye başladı. İznik ve Narlıdere’de toplanmaya başlanan kilosu 9-12 TL satılmaya başlandı. İleriki günlerde fiyatının düşmesi beklenen kirazın buna rağmen satıldığını dile getiren pazarcı esnafı Ali Şen, “Kiraz şimdi pahalı, ancak önümüzdeki 1-2 hafta içerisinde ucuzlamaya başlar” dedi.

  • Karpuz Tezgaha Düştü, Vatandaş Seyrediyor

    Yaz aylarının vazgeçilmezi karpuz tezgahlarda yerini alırken, kilosu 4 liradan satılıyor.

    Sıcak yaz günlerinde sofraların vazgeçilmezi olan karpuz tezgahlarda yerini alırken, fiyatı el yakıyor. İran’dan ithal edilen karpuzun kilosu 4 liradan satılıyor. Bursa’da manav ve pazar tezgahlarında görücüye çıkan karpuzlar, fiyatı yüksek olması sebebiyle dilim dilim satılıyor. Fiyatının yüksek olmasından dolayı karpuzu şimdilik hamile ve hastalar tercih ediyor.

    Bursa Tuzpazarı esnafı Mustafa Demir, “Karpuzun fiyatının yüksek olmasından dolayı fazla talep yok. Pazarda sattığımız karpuzlar İran’dan geliyor. İran karpuzu ilk 5 liradan pazara geldi. Şu an fiyatı 4 liraya düştü. Vatandaşa fiyatı yüksek geldiği için şu an hamile ve hastalar tercih ediyor. Bir ay sonra Adana karpuzları piyasa çıkacak. Fiyatların ucuzlamasıyla vatandaş karpuz almaya başlayacak” dedi.