Etiket: Rekabet

  • TESK, ucuz etin marketlerde satılacak olmasını Rekabet Kurumuna taşıyacak

    Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından halka et satılması için Türkiye genelinde faaliyet gösteren zincir marketlerden ikisine dağıtım yetkisi tanınmasına ilişkin, “Talebimiz ülke genelinde faaliyet gösteren 26 bin kasap iş yerine de bu imkanın tanınmasıdır. Konunun acilen çözümü için Rekabet Kurumuna gidiyoruz” dedi.

    Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından halka et satılması için Türkiye genelinde faaliyet gösteren zincir marketlerden ikisine dağıtım yetkisi tanınmasını küçük esnaf adına olumsuz bir gelişme olarak değerlendiren TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Her geçen gün biraz daha zor duruma düşen kasaplık faaliyetinde bulunan esnaf ve sanatkarlarımız yönünden üzüntü verici bir gelişme olmuştur. Bu uygulama, esnaf ve sanatkarı korumayı ve kollamayı öngören anayasanın 173’üncü maddesine aykırı olduğu gibi, piyasada satış faaliyetinde bulunan işletmeler arasında ayrım yapılmış olması yönünden de rekabet hukuku kurallarına aykırı olmuştur” ifadelerini kullandı.

    Sorunun temelden çözümünün üretimin artırılmasına dönük tedbirlerle aşılabileceğini de anlatan Palandöken, şunları kaydetti:

    “Sorunun temelinde üretim yetersizliğinin olduğu bu alanda faaliyet gösteren bütün kesimlerce kabul edelen bir husustur. Halkımıza ucuz et satılabilmesi, bizim de öteden beri arzu ettiğimiz bir konudur. Ancak bunun, bir kesimi mağdur eden bir uygulama ile yapılmaması gerekir. Talebimiz ülke genelinde faaliyet gösteren 26 bin kasap iş yerine de bu imkanın tanınmasıdır. Bu yolda olumlu bir sonuç elde edebilmek ve konunun acilen çözümü için Rekabet Kurumuna gidiyoruz.”

  • Rekabet Kurumu Başkanlığı İstanbul Temsilciliği Binası, Bakan Tüfenkci’nin katılımıyla açıldı

    Rekabet Kurumu Başkanlığı İstanbul Temsilcilik Binası, Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci’nin katılımıyla açıldı. Açılışta konuşan Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, “Piyasaların oluşumundaki yetkileri sınırlı olmasına rağmen özellikle haksız rekabet ve tekelci piyasalardan dolayı tek fiyat oluşumlarını ya da aşırı fiyat oluşumlarına müdahaleler noktasında rekabet kurumu önemli işlev görecektir. Bu anlamda belki yetkilerini de genişletmek gerekebilir “ dedi.

    Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, Rekabet Kurumu Başkanlığı İstanbul Temsilcilik Binasının açılış törenine katıldı. Daha önce yangında zarar gören bina yeniden yapılarak Yenibosna’da bir iş merkezinde törenle açıldı. Törene Bakan Tüfenkci’nin yanı sıra İstanbul Valisi Vasip Şahin, Rekabet Kurumu Başkanı Prof. Dr. Ömer Torlak, rekabet kurumu kurul üyeleri, daire başkanları ve kurum çalışanları katıldı.

    Açılışta kurdele kesilmesinin ardından Bakan Tüfenkci, Rekabet Kurumu Başkanı eşliğinde temsilciliğin ofisini gezerek bilgi aldı. Ardından tören kapsamında bir konuşma yapan Bakan Tüfenkci, “Rekabet kurumunun özellikleri işlerliği ve etkinliği özellikle eşit uygulamalarıyla ve ekonomik yönetimin oluşum sürecinde etkin olmasıdır. Eğer biz ekonomiyi büyütmek istiyorsak piyasalarda tekelleşmeyi önlemek istiyorsak rekabet kurumunun kararlarını etkin bir şekilde uygulanması ve rekabet savunuculuğu noktasında kurumun iyi işlev görmesi önemlidir” diye konuştu.

    Tekelci piyasaların engellenmesi için rekabet kurumunun çalışmalarını sürdürdüğünün altını çizen Bakan Tüfenkci, “ Kurulduğu zamandan bugüne rekabet kurumunun yeniden düzenlenerek bazı aksak yönlerini yapılandırmak veya aksayan yönleri yeniden ele alarak, daha aktif şekilde uygulamasını sağlamak önemlidir. Başarılı rekabet uygulaması, kamu kurumlarının yaptıkları düzenlemelerin piyasaların işleyişi üzerindeki etkilerini ve düzenlenen kararların etkinliğini arttırması bakımından rekabet kurumunun kararları ekonominin büyümesi bakımından önemlidir. Tekelci piyasalar oluşmaması için gerekli tedbirleri de alıyoruz. Rekabet kurumu da kendisine yapılan şikayetleri değerlendirerek, adil kararlar vermek durumundadır” şeklinde konuştu.

    Sınırlı İmkanlara sahip olan Rekabet Kurumunun yetki alanlarının genişletilebileceğini vurgulayan Tüfenkci, “Piyasaların oluşumundaki yetkileri sınırlı olmasına rağmen özellikle haksız rekabet ve tekelci piyasalardan dolayı tek fiyat oluşumlarını ya da aşırı fiyat oluşumlarına müdahaleler noktasında rekabet kurumu önemli işlev görecektir. Bu anlamda belki yetkilerini de genişletmek gerekebilir. Bu önümüzdeki dönemde Türk iş dünyasına ve ekonomisine katkı sağlamasını amaçlıyoruz” ifadelerini kullandı.

    Rekabet kurumunu İstanbul pazarını yakından takip edilmesi için temsilciliğin önemine değinen Rekabet Kurumu Başkanı Prof.Dr. Ömer Torlak ise, “ İstanbul’un iş dünyasının kalbi olması nedenini dikkate alan kurumumuz, daha rekabetçi piyasaların oluşmasına katkı sağlamak üzere İşletmelerimizin ve iş dünyasının “rekabet savunuculuğunu” da yaparak bunun sürdüreceğiz” dedi.

    Açıklama sonrası aynı binada bulunan 3. Ayakkabı Saraciye Ayakkabı Fuarını gezen Bakan Tüfenkci, burada esnafla sohbet etti. Üretici bir firma sahibi “bağmatik” ismini verdiği bağcıklı ayakkabılara uygulanan bir ayakkabı aparatını tanıtarak bakan Tüfenkci’ye hediye etti.

    Fuarda, Malatyalı Abdullah Aytekin isimli ayakkabı imalatçısının standını da ziyaret eden Bakan Tüfenkci, hemşehrisiyle bir süre sohbet etti. Ardından ayakkabılardan bazılarını deneyen Bakan Tüfenkci, hatıra fotoğrafı çektirerek fuardan ayrıldı.

  • Mobilyada kalifiye eleman ve rekabet sıkıntısı

    Sena Mobilya Yönetim Kurulu Üyesi Abdullah Kırkıncıoğlu, mobilya sektöründe kalifiye eleman sıkıntısı yaşandığını ve zorlaşan rekabet koşullarının kar marjlarını iyice düşürdüğünü söyledi.

    Sena Mobilya Yönetim Kurulu Üyesi Abdullah Kırkıncıoğlu, sektörün sıkıntılarını dile getirdi. Mobilya sektörünün öncelikli sıkıntısının kalifiye eleman bulmak olduğunu söyleyen Kırkıncıoğlu, “Çünkü artık insanlar fabrika işçisi olmayı çok tercih etmiyorlar. Bunun sebebi de iş gücü maliyetlerinin yüksek olması. Artık iş gücü maliyetleri yüksek, çünkü kalifiye elemanlar çok yüksek paralara çalışıyorlar. Ama bunu karşıya yansıtmamız çok zor oluyor” dedi.

    Kırkıncıoğlu, sektörün ikinci önemli sıkıntısının da vergi konusu olduğunu ifade ederek, “Çünkü üretimde gösteremediğimiz üstü kapalı maliyetler var. Mesela montajda dışarıdan teknik destek aldığımız zaman bunun vergiler pozisyonlarında ciddi sıkıntılar yaşıyoruz” diye konuştu.

    Mobilya sektöründe verginin yeniden düzenlenmesini isteyen Kırkıncıoğlu, sektörde iyice zorlaşan rekabet koşullarının kar marjlarını iyice düşürdüğünü kaydetti. Sektörde yaşanan çok yönlü sorunlarla başa çıkma yöntemlerini de anlatan Kırkıncıoğlu, “Bizim en önemli özelliğimiz bizimle çalışan herkes hep bizimledir. Sadece mobilyada değil arsada da, inşaatta da bu böyle. Şu anda bizimle çalışan en yeni personel 7 yıldır çalışıyor. Yani personelimizi değiştirmeden, mevcut personelimizi eğiterek ve geliştirerek çalışıyoruz. Biz personelle aramızda sadakat ilişkisi kurarız. Bu yüzden başarılı çalışma arkadaşlarımızla birlikte kazanıp paylaşmak önceliğimiz olduğu için” şeklinde konuştu.

  • Kadooğlu: “Ülkemizin küresel rekabet gücünü artırmanın yolu, KOBİ’lerin rekabetçiliğini artırmaktan geçiyor”

    TÜRKONFED Başkanı Tarkan Kadooğlu, KOBİ’lerin yüksek teknoloji üretim oranının yüzde 4 gibi düşük bir seviyede seyrettiğine dikkat çekerek, “Yüksek teknoloji kullanımındaki eksiklik, 4. sanayi devriminin ayak seslerini duyurduğu günümüzde KOBİ’lerimizin rekabetçiliğini olumsuz etkiliyor. Ülke olarak 4. sanayi devrimini kaçırma lüksümüz yoktur. Ülkemizin küresel rekabet gücünü artırmanın yolu, KOBİ’lerin rekabetçiliğini artırmaktan geçiyor” dedi.

    Türkiye Sanayici ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) ile Türk Girişimci ve İş Dünyası Konfederasyonu (TÜRKONFED) işbirliğiyle bölgeler arası gelişmişlik farklarının azaltılması, Türkiye’deki girişimci ve KOBİ’lerin güçlenerek büyümesi hedefiyle yürütülen “Bölgelerarası Ortak Girişim Projesi” (BORGİP) kapsamında düzenlenen toplantıların ikincisi Mersin Divan Otel’de yapıldı. “İşimizi Nasıl Büyüteceğiz? Gelecek Kuşaklara Nasıl Devredeceğiz?” başlığıyla gerçekleştirilen toplantıda, işini büyütmek isteyen Çukurovalı KOBİ’ler, Türk iş dünyasının önde gelen isimleri ile bir araya geldi. Toplantıya, TÜRKONFED Başkanı Tarkan Kadooğlu, TÜRKONFED Başkan Yardımcısı ve TÜSİAD BORGİP Çalışma Grubu Başkanı Şükrü Ünlütürk, Çukurova Sanayi ve İş Dünyası Federasyonu (ÇUKUROVA SİFED) Başkanı Ali Doğan ve MESİAD Başkan Yardımcısı Hasan Engin ile çok sayıda iş insanı katıldı.

    “KOBİ’lerimizin rekabet güçlerini artırmak için projeler gerçekleştirdik”

    Toplantının açılış konuşmasını yapan TÜRKONFED Başkanı Kadooğlu, Türkiye’nin zor ve çetin bir dönemden geçtiğini, ülke olarak son bir yılda birçok badire atlatırken, geçen yılın Ekim ayından bu yana da referandum sürecine odaklanıldığını söyledi. Kadooğlu, “Ekonomiden çok siyaset ağırlıklı yoğun günlerden geçerken TÜRKONFED olarak 25 federasyon, 190 dernek, 40 bin şirket, 24 bin 100 iş insanıyla ülke ekonomisine katma değer yaratmaya devam ediyoruz. Türkiye’nin en geniş tabanlı KOBİ yapılanmasına sahip iş örgütü olarak, bölgeler arası gelir dağılımındaki eşitsizlikten orta gelir tuzağına, yeni anayasadan KOBİ’lerin finansmana erişimine kadar toplumu ilgilendiren konularda öneriler ortaya koyduk. Dijitalleşme, endüstri, 4.0, ar-ge inovasyonu ve aile şirketlerinde kurumsallaşma konularında KOBİ’lerimizin rekabet güçlerini artırmak için projeler gerçekleştirdik” diye konuştu.

    “Ülkemizin küresel rekabet gücünü artırmanın yolu, KOBİ’lerin rekabetçiliğini artırmaktan geçiyor”

    “Ülkemizin küresel rekabet gücünü artırmanın yolu, KOBİ’lerin rekabetçiliğini artırmaktan geçiyor” diyen Kadooğlu, Türkiye ekonomisinin yüzde 99’unu KOBİ’lerin oluşturduğunu, bu işletmelerin yüzde 95’nin de aile şirketleri tarafından yönetildiğini belirtti. KOBİ’lerin 2014’te toplam girişimin yüzde 99’unu, istihdamın yüzde 74’ünü, ihracatın yüzde 55’ini, ithalatın da yüzde 38’ini gerçekleştirdiklerine dikkat çeken Kadooğlu, “Buna karşılık yeni ekonomik sistemde KOBİ’lerimizin ar-ge harcamaları yüzde 17’de kalırken, yüzde 60 düşük teknoloji üretim yaptı. KOBİ’lerimizde yüksek teknoloji üretim oranı ise maalesef yüzde 4 gibi düşük bir seviyede seyretmektedir. Ekonominin bel kemiğini oluşturan KOBİ’lerimizin katma değer yaratacak ürün geliştirmelerinin, girişimci özelliklerinin ortaya çıkmasının önündeki en büyük engellerden biri yüksek teknoloji kullanımındaki eksikliktir. Bu durum, 4. sanayi devriminin ayak seslerini duyurduğu günümüzde KOBİ’lerimizin rekabetçiliğini olumsuz etkiliyor. Ülke olarak 4. sanayi devrimini kaçırma lüksümüz yoktur. Bu devrimi kaçırdığımızda ülke ekonomisinin, KOBİ’lerin, dolayısıyla işletmelerimizin uluslararası alanda rekabetçiliğinde 40 yıl geride kalacağı bir gerçektir. Artık bu gerçeğin farkına varmamız gerekiyor” ifadelerini kullandı.

    “BORGİP, bir Türkiye projesidir”

    TÜRKONFED olarak KOBİ’lerin dönüşümü ve finansmana erişimi noktasında gerçekleştirdikleri saha çalışmalarıyla bilimsel çalışmaları ve önerilerini hükümetle paylaştıklarını ve birçoğunun hayata geçtiğini dile getiren Kadooğlu, şunları kaydetti:

    “Bu noktada 2013 yılında TÜSİAD ve TÜRKONFED olarak iş insanlarıyla Cizre ve Batman’da düzenlediğimiz toplantıda, BORGİP’de önemli mesafe kaydettik. Bunu birebir yaşayanlar olarak Cudi ve Gabar’da gezdik, 2 güne 8 toplantı sığdırdık. Türkiye’nin doğusu ve batısıyla gelir dağılımı uçurumunu kapatmak adına çıktığımız yolda, dünya siyaset gündemi baskın gelse de biz bu projenin ülke kalkınmasına getireceği faydanın farkındayız. KOBİ’lerimizin küresel rekabet gücünü artırmayı hedeflediğimiz BORGİP, bugün itibariyle Türkiye ekonomisinin dünyanın en büyük ilk 10 ekonomisi arasına girmesinin ve orta gelir tuzağından çıkış anahtarı niteliğinde bir proje. Çünkü KOBİ’lerimizin ülke ekonomisinin büyümesinde çok önemli rol oynadığına inanıyoruz. Sadece bölgesel bir proje olması dışında tüm Türkiye’yi kucaklayan bir proje olması için çaba gösteriyoruz. BORGİP, bir Türkiye projesidir. İş insanları olarak, ülkemize hep güvendik, hep inandık. Elimizi taşın altına koymaktan hiçbir zaman iş dünyası olarak çekinmedik. Bu inanç ve karalılıkla işimize odaklanmamız, daha fazla refah üreten bir toplumun yapı taşı olmak, ülkemize karşı iş dünyası olarak sorumluluğumuzdur. Biz bu sorumluluğumuzun da bilincindeyiz. İnancımız kaybetmeden hep birlikte Türkiye için üretmeye ve çalışmaya devam etmeliyiz.”

    Toplantıda daha sonra BORGİP sunumu ile nitelikli insan kaynaklarına erişim, mentorluk, danışmanlık hizmetleri, teknoloji kullanımını artırmaya yönelik danışmanlık ve destekler, pazarlama ve ihracat konularında sunumlar yapıldı.

  • İDDMİB Başkanı Meröz: “Mutfak ürünlerinde Çin’le rekabet halindeyiz”

    İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Rıdvan Mertöz, mutfak ürünlerinde Çin’le rekabet halinde olduklarını belirterek, 2017 hedeflerinini, ihracatı yüzde on arttırmak olduğunu söyledi.

    Uluslararası züccaciye, aksesuar ve hediyelik eşya mobilya, dekorasyon fuarı Ambiente’ sektör temsilcilerini 69. kez bir araya getirdi.

    Türkiye’nin de iddialı olduğu sektörde Türk ihracatçılar Çin ile kıyasıya rekabet ediyor. İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği’nin milli katılım sağladığı ve bireysel başvurular ile 150’ye yakın firmanın hazır bulunduğu Ambiente fuarında Türk şirketleri 2017 yılında hedefleri, ihracatı yüzde 10 arttırmak.

    İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Rıdvan Mertöz, “Mutfak sektörü 2016 yılında Almanya’ya 344 milyon dolarlık bir ihracat gerçekleştirmiş durumda. Almanya’nın 2016 yılında gerçekleştirdiği ev ve mutfak ekipmanları ithalatında 8’nci sırada yer alıyoruz. Almanya’ya mutfak sektörü olarak ihracat hedefimizi, 2017 yılında ihracatımızı yüzde 10 artırarak, Almanya’nın ithalatında ilk 5 ülke arasına girmeyi hedefliyoruz” dedi.

    İDDMİB Başkanı Mertöz, “Rakip ülkelerden Çin’e göre kalitede de çok daha iyi bir seviyedeyiz ve coğrafi olarak Avrupa’ya yakın olduğumuz halde fiyatlarımız Çin ile rekabet edecek düzeyde. Tasarıma verdiğimiz önemle de rakiplerimizden ayrılacağımızı düşünüyorum. Gerçekleştirdiğimiz tasarım yarışmaları ve teknoloji okullarımız ile bu hedefe bir adım daha yaklaştık. Endüstriyel tasarım yarışmaları ile gerek Türkiye gerekse yurtdışındaki üretici firmalara üretime hazır projeler sunulmaya devam ediliyor” diye konuştu.

    İDDMİB Mutfak Komitesi Başkanı Tahsin Öztiryaki de, sektör olarak markalaşmayı tamamladıklarını ve global oyuncular ile rekabet eder konumda olduklarını belirterek, “Mutfak ihracatçıları olarak geldiğimiz bu nokta ülkemize de döviz olarak dönüyor ve cari açığın kapanmasına çok ciddi bir katkı sağlıyoruz. 2015 yılı itibariyle sektörümüz 1.7 milyar dolar ithalat gerçekleştirirken, 4 milyar dolara yakın bir ihracat gerçekleştirdik. 2016 yılı rakamlarına göre sektörümüzde dünyanın en büyük 6’ncı ihracatçısı konumundayız. Gerçekleştirdiğimiz ihracatın 2,2 milyar doları sadece Avrupa birliği ülkelerine. Ana pazarımızın Avrupa olması ürün kalitemizin ne kadar yüksek olduğunun bir göstergesi. Sektör olarak ihracatımızın yüzde 54’ünü sadece Avrupa pazarına yapıyoruz. Mutfak sektörü olarak son 5 yılda yaklaşık yıllık yüzde 6’lara yaklaşan bir büyüme hızına sahibiz. Dünyada yaşanan ekonomik ve siyasal sıkıntılara rağmen yılda ortalama yüzde 6 büyüyor oluşumuz gelecek adına umut verici” dedi.