Etiket: Perakende

  • Perakende sektörünün kaybı 100 milyar dolara yakın

    Dünya perakende sektörünün yüzde 80’ini temsil eden işletmelerle yapılan araştırma, sektörün mağaza içindeki kayıplar sebebiyle üstlenmek zorunda kaldığı maliyetin büyüklüğünü ortaya koydu. İşletmelerle yapılan görüşmeler sonucu hazırlanan rapora göre kayıpların sektöre maliyeti 100 milyar dolar seviyesine ulaşıyor.

    Mağazalarda kötü niyetli kişiler sebebi ile yaşanan kayıplar perakende sektörü için büyük ölçekli zararlara yol açıyor. Sensormatic’in ile küresel çapta en büyük iş ortakları arasında bulunan Tyco Retail Solutions firması tarafından yaptırılan ‘Sensormatic Küresel Perakende Sektörü Kayıp Endeksi’ araştırması, perakende sektörünün karşılaştığı tabloyu ortaya koydu. PlanetRetail RNG şirketine yaptırılan araştırma, bu konuda yapılmış en kapsamlı çalışmalardan biri olma niteliği taşıyor. 14 farklı ülkede, tüm perakende sektörünün yüzde 80’ini oluşturan işletmelerle yapılan görüşmeler sonucu hazırlanan rapora göre kayıpların sektöre maliyeti 100 milyar dolar seviyesine ulaşıyor. Araştırmaya katılan işletmelerin 2016 – 2017 döneminde yaklaşık 230 bin mağazaya sahip olması ve toplamda 1,5 trilyon doların üzerindeki ciroları sonuçların doğruluğunu gösteren önemli bir detay olarak karşımıza çıkıyor.

    En yüksek kayıp ABD’de, Avrupa ikinci sırada

    Raporun detaylarına bakıldığında en yüksek kayıp oranının yüzde 1,85 ile ABD’de olduğu görülüyor. Avrupa 1,83 ile ikinci sırada yer alırken, Güney Amerika 1,81, Asya Pasifik bölgesi ise yüzde 1,75’lik oranlar ile sıralanıyor.

    Rapor, aynı zamanda ürünlere alarm etiketi uygulama oranlarına dair veriler de içeriyor. Avrupa’da kaynakta yani ürünlerin üretim aşamasında etiketlenme oranı yüzde 32,42; mağazada etiketleme oranı ise yüzde 35,33 seviyesinde. Global oranlara bakıldığındaysa kaynakta etiketleme yüzde 31,97; mağazada etiketleme ise yüzde 34,40 seviyesinde. Hem Avrupa hem de global ölçekte satılan ürünlerin yüzde 30’dan fazlasının etiketsiz olduğu görülüyor.

    En yüksek kayıp tekstil ve aksesuar mağazalarında

    Sensormatic Küresel Perakende Sektörü Kayıp Endeksi’ne göre tekstil ve aksesuar mağazaları en yüksek kaybın yaşandığı yerler. Bu alanlarda kayıp yüzde 1,98 seviyesinde. Departmanlı mağazalar, tüketici elektroniği ve yerel zincir marketlerde kayıp oranları yüzde 1,84 ile 1,79 arasında değişiyor. En düşük kayıp ise yüzde 1,73 ile hipermarketler.

    Kayıplarda çalışan faktörü önemli bir yer tutuyor

    Rapora göre mağazalarda yaşanan ürün kaybının dört önemli sebebi bulunuyor. İlk sırayı yüzde 34,34 ile dış hırsızlık alıyor. Tedarikçilerin neden olduğu kayıplar yüzde 24,28 ile ikinci sırada yer alırken, çalışan kaynaklı kayıplar yüzde 22,95’lik paya sahip. Yönetim kaynaklı sebepler ise yüzde 18,43 ile dördüncü sırada.

    Oranda İtalya, değerde ABD en fazla kaybın yaşandığı ülkeler

    Ülkeler bazındaki duruma bakıldığındaysa kayıp oranı ve kayıp değeri olarak iki farklı sıralama bulunuyor. Kayıp oranlarında en yüksek payı yüzde 2,32 ile İtalya alıyor. Hindistan ve Fransa ise küçük farklarla bu ülkeyi takip ediyor. Kayıp değeri açısından bakıldığındaysa ABD 42 milyar doların üzerinde bir tutarla açık farkla ilk sırada bulunuyor. Çin 13,5 milyar dolar ile ikinciliği, İngiltere ise yaklaşık 7,5 milyar dolar ile Çin’i izliyor. İngiltere aynı zamanda en fazla kaybın yaşandığı Avrupa ülkesi. İtalya yüzde 2,32 ile en yüksek kayıp oranına sahipken Almanya ise yüzde 1,43 ile en düşük oranla bu alanın en başarılı ülkesi unvanını taşıyor.

    Avrupa’da en yüksek risk marketlerde

    Avrupa perakende pazarındaki duruma ait detaylara bakıldığında indirim marketleri yüzde 2,24, istasyon marketleri yüzde 2,05, toptan marketler ise yüzde 2,01 ile en fazla kaybın yaşandığı mekanlar. Yine Avrupa özelindeki kayıp oranlarına bakıldığında en önemli sebep yüzde 38,02 ile dış hırsızlık. Tedarikçiler ve çalışan kaynaklı kayıpların her ikisi de yüzde 22’lik payla sıralanıyor. Yönetim kaynaklı sebeplerin yüzde 17’lik paya sahip olması ise dikkat çekici bir istatistik olarak göze çarpıyor.

    Marketlerin bu durumu toplam kayıp içindeki payda da kendini gösteriyor. Rapordaki verilere göre global ölçekte hipermarket ve süpermarketlerde yaşanan kayıp 24 milyar doların üzerinde.

    “En fazla tercih edilen güvenlik önlemleri”

    Yaşanan kayıpları önlemek için alınan önlemlerde üç başlık öne çıkıyor. Sensormatic CEO’su İsmail Uzelli, en çok tercih edilen önlemi elektronik ürün takip çözümleri olduğunu belirtiyor. İlk kez hazırlanan bu raporla perakende sektörünün farkındalığının arttığını ifade eden Uzelli, diğer çok tercih edilen yöntemlerin ise geçiş kontrol sistemleri ve video izleme çözümleri olduğunu ifade ediyor.

    “Sektör yeni teknolojileri daha fazla tercih etmeli”

    Perakende sektörünün yeni teknolojileri içeren güvenlik çözümlerini daha fazla tercih etmesi gerektiğini ifade eden Uzelli, Türkiye’deki durumun global tabloyla benzerlik gösterdiğini belirtti. Uzelli, Türkiye’de sektörün hem teknoloji hem de elektronik güvenlik konusunda önemli bir farkındalığa sahip olduğuna dikkat çekerek diğer ülkelere örnek bir yapı sergilediğinin altını çizdi.

  • Perakende ve üniversite iş birliği

    Altınyıldız Classics markasını bünyesinde bulunduran, moda perakende şirketi BR Mağazacılık, Ege Üniversitesi ile iş birliğine gitti. Açılacak Mağaza Yöneticiliği Programı ile perakendenin önemli sorunlarından biri olan eğitimli işgücüne katkı sağlamak amaçlanıyor.

    Altınyıldız Classics markasını bünyesinde bulunduran, Türkiye’nin güçlü moda perakendesi şirketi BR Mağazacılık, Ege Üniversitesi ile işbirliğine gitti. Programın duyurusu Ege Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde gerçekleşen bir törenle yapıldı. Ege Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Necdet Budak’ın katılımıyla gerçekleşen törende, BR Mağazacılığı temsilen Yönetim Kurulu Üyesi Kamran Habif ve İnsan Kaynakları Direktörü Uğur Gülce de işbirliğinden duydukları heyecanı aktarmak üzere hazır bulundular.

    BR Mağazacılık ve Ege Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi işbirliğinde açılacak Mağaza Yöneticiliği Programı, perakendenin önemli sorunlarından biri olan eğitimli işgücüne katkı sağlamayı amaçlıyor. Mağaza Yöneticiliği Programı’nı Eylül ayında uygulanmaya başlanacak. Program öğrencilere mağazalarda part-time çalışma imkanı sunarken, mezuniyet sonrasında BR Mağazacılık’ın işe alım süreçlerinde ise öncelik şansı tanıyor.

  • Esnaf perakende sektör yasasını bekliyor

    Manisa Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği (MESOB) Başkanı Hasan Geriter, perakende sektör yasasının bir an önce çıkması gerektiğini vurguladı.

    MESOB Başkanı Hasan Geriter, esnafın perakende sektör yasasının çıkmasını sabırsızlıkla beklediğini belirtti. Geriter, yasanın biran önce çıkması gerektiğini belirterek, sorunun iki dudak arasında olduğunu söyledi. Geriter bu yasanın çıkıp uygulanması gerektiğini dile getirerek, “Büyüklerimizden sadece şunu istiyoruz. AVM olmuş, olmamış zincir marketleri Avrupa bu sistem nasıl uygulanıyorsa, aynı sistemin Türkiye’de de uygulanması lazım. Avrupa bu işi çözmüş. Nasıl çözmüş? Bu tür marketlerin hangi saatlerde açılacağını, hangi saatlerde kapanacağını, cumartesi ve pazar günü tatil olduğunu, öğlen 12.00 ila 13.30 arasında kapalı olduğunu, akşam bu tür yerlerin saat 18.00’da kapalı olduğunu zaten belirtmişler ama ne yazık ki bu sistemi Türkiye’de başlatamadık” dedi.

    Türkiye’de 427 adet AVM diye bahsedilen büyük iş merkezlerinin bulunduğuna dikkat çeken Geriter, esas sıkıntının bu büyük AVM’lerle ilgili olmadığını kaydederek, asıl sıkıntının zincir marketlerle olduğunu belirtti. Geriter, “Bu ABC zincir marketleri mahallelere kadar çıktı. Bu mantar gibi türeyerek en köşedeki mahalle bakkalını dahi sıkıntıya sokabilecek bir pozisyonda. Giyimden, kuşamdan, gıdadan aklınıza gelecek her şeyi baltalamış bir vaziyette. Böyle açılan bir yerde 67 tane iş kolumuzla beraber iş yerimizin de hayatına son veriyor. Manisa’da ve ilçelerinde açılan yerin etrafındaki işyerleri çok kısa bir süre içerisinde kapanıyor. Duyarsız değiliz. Bunun hem Manisa’da olduğu gibi hem de Ankara’da suratlı bir şekilde takibini yapıyoruz” diye konuştu.

  • Başkan Çetindoğan, küçük esnafın korunması için ‘Perakende Yasası’nın güncellenmesini istedi

    Aydın Esnaf Odaları Birliği Başkanı Selahittin Çetindoğan her geçen gün artan zincir market ve alışveriş merkezleri (AVM)’ne karşı küçük esnafın sahip çıkılmasını istedi. Son verilere göre ülke genelindeki zincir market sayısının 29 bini, AVM’lerin ise 400’ü geçtiğini kaydeden Çetindoğan, aynı zamanda bir kültürü ve Ahilik geleneğini sürdüren küçük esnafın sahip çıkılmasını istedi.

    Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu (TESK) tarafından hazırlanan verilere göre; “Özellikle büyükşehirlerde hızla artan zincir market ve AVM’ler karşısında esnafın her geçen gün eriyor. 2018 Mart ayı sonu itibariyle Türkiye’deki zincir market sayısı 29 bin 82’ye çıkmış, AVM sayısı ise 400’ü geçmiş. Bu toplumu en zor zamanda ayakta tutan Ahilik gelenekleri ve fedakarlıktan kaçınmayan küçük esnaftır. Halkımızdan parası olmadığında bir sakız dahi alamadığı zincir marketle zor gününde bir ay kendisini idare eden mahalle esnafını aynı kefede değerlendirmemesini bekliyoruz. Bunun yanında esnafın AVM ve zincir marketlere karşı koruması için perakende yasasının bir an önce güncellenerek tam olarak uygulanmasını bekliyoruz. Esnaf az sermayesi ile sokakların caddelerin vazgeçilmezi adeta bekçisidir. Maalesef her sokak arasına yan yana açılan zincir marketler bakkalından kasabına, manavından terzisine kadar tüm esnafı bitirme noktasına geldi. Bizi biz yapan değerlerden biri de küçük esnafın halen sürdürdüğü ahilik gelenekleridir. Çok geç olmadan bir an önce esnafın hem halkımız hem de devletimiz tarafından sahip çıkılması gerekiyor” dedi.

  • Perakende sektörü Hükümetten KDV indirimi bekliyor

    Türkiye Perakendeciler Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek, “Hükümetimiz daha önce diğer sektörlerde de uyguladığı KDV indirimini, bizde de uygulansın. Sektörümüz nefes alsın” dedi.

    Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) tarafından perakende sektöründeki son gelişmeleri değerlendirmek ve Nisan ayı içerisinde yapılacak olan ’Yerel Zincirler Buluşuyor’ (YZB) etkinliğiyle ilgili bilgi vermek amacıyla bir basın toplantısı düzenlendi. Toplantıya TPF Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek, TPF Yönetim Kurulu Üyeleri İhsan Korkmaz, Ramazan Ulu ve TPF Genel Koordinatörü Zafer Yayla ile birlikte basın mensupları katıldı.

    TPF üyelerinin hükümetten 4 başlıkta yardım beklediğini belirten Başkan Mustafa Altunbilek, “Yerel, yaygın ve indirim marketlerinin toplamı 30 bine yaklaştı. Maliyetler her geçen gün daha da artıyor. Karlılık yüzde 2’ye kadar düştü. Aşırı rekabetle yerel market, küçük esnaf, üretici, tedarikçi, yatırım yaptığımız şehirler; Türkiye ekonomisi kaybediyor. Hükümetimiz daha önce diğer sektörlerde de uyguladığı KDV indirimini, bizde de uygulansın. Sektörümüz nefes alsın. KDV’nin yüzde 1’e indirilmesi ile tüketicilerimiz sepetlerin indirime uğrayan ürünlerle yüzde 7 daha ucuza dolduracak. İşletme sahipleri yeni yatırımlar için kendini güvende hissedecek” diye konuştu.

    “Perakende Yasasının eksik ve önemli hususları yeniden ele alınmalı”

    Başkan Altunbilek, hükümetten perakende yasasındaki eksikliklerle ilgili yeni bir çalışma beklediklerini vurgulayarak, “Perakende sektörünün 15 yıl gündeminde olan, 2015 yılında TBMM Genel Kurulu’nda kabul edilen ’Perakende Yasası’nın eksik ve önemli hususlarının yeniden ele alınması gerektiğini birçok kez dile getirdik. Bugün geldiğimiz noktada Türkiye’nin dört bir yanında yerel marketler, aşırı fiyat rekabeti ve indirim marketlerinin hızla yayılması ile yavaş yavaş kepenk kapatmaya başladı. Hükümetimizin perakende yasasındaki eksik ayakları, yönetmeliklerle ivedilikle tamamlanmasını talep ediyoruz” dedi.

    “Cumhuriyetimizin 100’üncü yılında ise ulaşmak istediğimiz ciro 70 milyar TL”

    Sektörde 5 yıldır ağır rekabete rağmen yerel zincirlerin yatırıma devam ettiğini ve çift haneli büyüme yakaladığını ifade eden Mustafa Altunbilek, “Kendi öz sermayesi ile bulunduğu bölgede kazanıp, yine aynı bölgeye yatırım yapan, kendi insanı ile gülüp, derdi ile üzülen, her türlü sosyal faaliyetine katılan yerel zincirlerin toplam cirosu, zor şartlara rağmen 33 milyar TL’ye ulaştı. 2017’de 67 bin kişiyi istihdam ederken, bugün 71 bin 396 kişiyi istihdam ediyoruz. 2018 hedefimiz ciroda yüzde 15 büyümek. Cumhuriyetimizin 100’üncü yılında ise ulaşmak istediğimiz ciro 70 milyar TL. Bu hedefe ancak hükümetimizin vereceği destek ile ulaşabiliriz” açıklamasını yaptı.

    TPF’ye bağlı ülke genelinde 3 bin 915, yaygın ve indirim marketleri ile birlikte toplam market sayısının 29 bin 187’ye ulaştığına dikkat çeken Altunbilek, perakende sektörünün sağlıklı büyüyebilmesi için ikinci taleplerinin market açılışlarıyla ilgili düzenleme olduğunu söyledi.

    “Haftanın bir günü tatil edilsin”

    Perakende sektöründe çalışma saatleriyle ilgili düzenlemenin de ele alınması gerektiğini vurgulayan Mustafa Altunbilek, şu ifadeleri kullandı: “Yapılacak düzenleme ile bizler ertesi güne daha iyi hazırlanabileceğiz. Biz mesaimizi bitirip marketlerimizi kapatınca, küçük esnafta belirlenecek saate kadar satışına devam edebilecek. Dördüncü isteğimiz haftanın bir gününün tatil edilmesi. Rekabette küçük işletmelere avantaj sağlayacak bu talebimiz aynı zamanda çalışanlarımıza yarayacak. Çalışanlarımız aileleri ile vakit geçirebilecek, dinlenebilecek, sosyalleşecek, verimlilikleri artacak. Hükümetimizin sağlayacağı destek, yapılacak düzenlemeler tüm perakende ticaretini kapsayacak, kucaklayacak ve bizlere nefes aldıracak”.

    Gıda ve perakende sektörü çevre için buluşacak

    Toplantıda, bu yıl 11-12 Nisan tarihlerinde 10’uncu kez düzenlenecek olan ‘Yerel Zincirler Buluşuyor’ (YZB) etkinliği ilgili bilgiler de veren Başkan Altunbilek, “İç içe girmiş iki temanın işleneceği YZB 2018’de ana gündem Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın plastik poşet kullanımını azaltmak ve zamanla kaldırmak yönündeki vizyonunu desteklemek adına ’Çevre’ olacak. 1 Ocak 2019’da hayata geçecek düzenleme kapsamında doğada çözülmesi yüzyıllar süren, insanlığı ve geleceğimizi tehdit eden plastik poşet kullanımı satış noktalarında ücretli olacak. Federasyon ve işletme sahipleri olarak gezegenimizin sürdürülebilirliği, doğanın, insanların ve canlıların daha sağlıklı bir geleceğe kavuşmaları için tüketicilerimize yönelik hazırladığımız kampanyayı YZB’de duyuracağız. Tüketicilerimize yakışacak ve Türkiye genelinde yerel zincir marketlerde dağıtılacak özel tasarımlı bez torbaları tanıtacağız. Türkiye’nin yanı sıra yüzlerce ülkede operasyonlarını sürdüren yerli ve yabancı markaların sponsor, perakende sektörüne yön veren markaların katılımcı olduğu YZB’ye sektördeki tüm paydaşlarımızı geleceğimizi şekillendirmek için bekliyoruz” ifadelerini kullandı.