Etiket: İhracatında

  • Su Ürünleri İhracatında Aslan Payı Ege Bölgesinin

    Su ürünleri sektörünün 2015 yılında Türkiye’ye kazandırdığı 690 milyon dolarlık dövizde aslan payını 490 milyon dolar ile Ege Bölgesi aldı. Su ürünleri ihracatında Ege Bölgesi, Türkiye ihracatının yüzde 71’ini tek başına gerçekleştirdi.

    Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliğine üye 62 firma 2015 yılında, 56 ülkeye ihracat yaparak Türkiye’ye 490 milyon 438 bin dolar döviz kazandırdı. Ege Bölgesinden yapılan su ürünleri ihracatı, 2014 yılında 426 milyon 121 bin dolar olmuştu. Ege Bölgesinden su ürünleri ihracatı yüzde 15 artış gösterirken, 2015 yılında 690 milyon dolarlık dövizde aslan payını 490 milyon dolar ile Ege Bölgesi aldı.

    2015 yılında Türkiye’nin genel ihracatının yüzde 8 düştüğü, Türkiye geneli su ürünleri ihracatının yatay bir seyirle 690 milyon dolarda kaldığı süreçte, Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliğince yapılan su ürünleri ihracatının yüzde 15 artış göstermesinin büyük başarı olduğunu ifade eden Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Kızıltan, 2015 yılında Türkiye’ye daha fazla döviz kazandırmanın gururunu ve mutluluğunu yaşadıklarını kaydetti. Dünya genelinde sağlıklı beslenmenin yükselen trent olduğuna işaret eden Kızıltan, “Türk çipurası ve levreği zengin Omega 3 deposu olduğu için dünyada yoğun talep görüyor. Su Ürünleri Tanıtım Grubunun yürüttüğü tanıtım çalışmaları meyvelerini veriyor. Su ürünleri sektörü 2023 yılı için ortaya koyduğu 1.5 milyar dolar ihracat hedefine emin adımla ilerliyor” diye konuştu.

    ’Balık Ekmek Şenlikleri’ düzenleyerek, ’Haftada iki gün balık yaşam boyu sağlık’ sloganıyla Türkiye’de balık tüketiminin küçük yaşlarda kazanılması için de çaba gösterdiklerine değinen Kızıltan, Balık Ekmek Şenliklerine 2016 yılında da devam edeceklerini, hedeflerinin Türkiye’de 8 kilo seviyesinde olan kişi başı balık tüketimini 15 kiloya çıkarmak olduğunu belirtti.

    İHRACATTA LEVREK İLK SIRADA

    Ege Bölgesinden yapılan su ürünleri ihracatında 2015 yılında ilk sırayı geçen yıllarda olduğu gibi levrek aldı. Levrek ihracatı yüzde 32’lik artışla 202 milyon dolardan, 252 milyon dolara yükseldi. Çipura ihracatı 153 milyon dolarlık tutarla ikinci sırada yer aldı. Çipura ihracatı yüzde 26’lık artış gösterdi. Alabalık ihracatı yüzde 19’luk artışla 51 milyon dolardan, 56 milyon dolara çıkarken, ihracatı düşen tek ürün orkinos oldu. Orkinos ihracatı yüzde 37’lik düşüşle 17 milyon dolardan 11 milyon dolara geriledi.

    İHRACATTA HOLLANDA ZİRVEDE

    Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliğinin 2015 yılında kayda aldığı 490 milyon dolarlık su ürünleri ihracatında zirveyi 141 milyon dolar ile Hollanda aldı. Hollanda’ya 2014 yılında yapılan ihracat 120 milyon dolar olmuştu. Hollanda’ya ihracat yüzde 18 artış gösterirken, toplam ihracattaki payı yüzde 29 oldu. Ege Bölgesinin su ürünleri ihracatında ikinci ülke 76 milyon dolar ile İtalya olurken, İngiltere 56 milyon dolarla İtalya’yı izledi. Almanya’ya 45 milyon dolar, Rusya’ya 35 milyon dolar su ürünleri ihracatı gerçekleştirildi.

  • Türkiye Yumurta İhracatında Dünya İkincisi

    TÜİK verilerine göre 2014 yılında Türkiye’de 17,1 milyar adet yumurta üretildi. Bu rakamlar ile bir rekor kıran Türkiye, dünya yumurta ihracatının yüzde 9’unu gerçekleştirerek bu alanda ikinciliği elde etti.

    Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Hüseyin Yıldız, Türkiye’nin sadece yumurta ihracatından 400 milyon dolar gelir elde ettiğini açıkladı. Piliç eti üretiminin de yüzde 95’inin entegre firmalar tarafından gerçekleştirildiğini söyleyen Dekan Yıldız, “Üretilen 17 milyardan fazla yumurta sayısı Türkiye’nin bugüne kadar ürettiği en yüksek sayıdır. Bu sayı her yıl artarak devam ediyor. Türkiye, bu sektör ile 400 milyon dolar üzerinde gelir elde etti. Yüzde 9 ihraç oranı ile de dünya üzerinde en çok yumurta ihraç eden ikinci ülke olmayı başardı. Günümüzde piliç eti üretiminin yüzde 95’i entegre firmalar tarafından gerçekleştirilir hale geldi. Türkiye, dünya piliç eti piyasasında 300 milyon doların üzerindeki ihracatıyla yüzde 4’lük bir paya sahip ve gelecek yıllarda küresel bir oyuncu olmaya adaydır. Avrupa’nın en büyük kuluçka kapasitesine sahip şirketi de Türkiye’de ve hatta Bursa’dadır” şeklinde konuştu.

    “ARTAN NÜFUS HAYVAN ISLAHINI ZARURİ KILIYOR”

    Türkiye’de geçen yıl 14,2 milyon baş sığır, 31,1 milyon baş koyun, 10,3 milyon baş keçi ve 130 bin baş at bulunduğunu kaydeden Yıldız, 2014 yılında hayvancılık sektöründe 1 milyon tondan fazla kırmızı et, 18,6 milyon ton süt, 1,9 milyon ton beyaz et, 17,1 milyar adet yumurta ve 103,5 bin ton bal üretildiği bilgisini verdi. Yıldız, “Artan nüfus ve gıda ihtiyacı, gıda niteliği olan hayvanların daha verimli olmaları yönünde ıslah edilmelerini zaruri kılarken, hastalıklara, beslenme ve yetiştirme şartlarına karşı hassasiyeti de beraberinde getirmiştir. Bütün dünyada artan yem fiyatları da hayvani ürün maliyeti içerisindeki yemin payını düşürebilmek için yetiştiricileri hayvanlardan daha fazla ürün elde etmeye zorlamaktadır” dedi.

  • Ege İhracatında AB’nin Payı Yüzde 50’geçti

    Türkiye’de ihracatın başlangıç noktası olan Ege Bölgesi’nde Avrupa Birliği’nin pazar payı her geçen gün artıyor.

    Ege İhracatçı Birlikleri tarafından 2015 yılı Ocak – Eylül döneminde kayda alınan 7 milyar 703 milyon 122 bin dolarlık ihracatın, 3 milyar 894 milyon 893 bin dolarlık dilimi Avrupa Birliği üyesi ülkelere gerçekleştirildi. EİB’nin ihracatında AB’nin payı uzun yıllar sonra yüzde 50’yi aştı ve yüzde 51’e yükseldi. 2014 yılı Ocak – Eylül döneminde EİB’nin 9 milyar 250 milyon dolar ihracat iken, AB’nin payı 4 milyar 412 milyon dolar olmuştu. Söz konusu dönemde EİB’nin ihracatında AB’nin payı yüzde 48 idi.

    Ege Bölgesi geneline bakıldığında ise; 2015 yılının Ocak-Eylül döneminde Ege Bölgesinden yapılan 11 milyar 992 milyon dolar ihracatta AB’nin payı 7 milyar 703 milyon dolar oldu. Ege Bölgesi İhracatında AB’nin payı yüzde 55’e çıktı. 2014 yılının Ocak – Eylül döneminde Ege Bölgesi ihracatında AB’nin payı yüzde 53 seviyesinde idi. 2015 yılı Ocak – Eylül döneminde Türkiye’nin ihracatı 98 milyar 527 milyon dolar olurken, Avrupa Birliği üyesi ülkelere yapılan ihracat 45 milyar 46 milyon dolar oldu. Türkiye’nin ihracatında AB’nin payı yüzde 46 olarak kayıtlara geçti.

    ALMANYA İHRACATTA İLK SIRADA

    Türkiye İhracatçılar Meclisi ve Ege İhracatçı Birlikleri verilerinden yapılan derlemeye göre, Ege Bölgesi’nden en fazla ihracat yapılan ülke 1 milyar 584 milyon dolar ile Almanya olurken, İngiltere 960 milyon dolar ile ikinci, 704 milyon dolar ile İtalya üçüncü ülke oldu. Bu ülkeleri, 657 milyon dolar ile Fransa, 529 milyon dolar ile İspanya ve 484 milyon dolar ile Hollanda takip etti.

    HAZIRGİYİM SEKTÖRÜ ZİRVEDE

    2015 yılının ilk dokuz aylık döneminde Ege İhracatçı Birlikleri’nden Avrupa Birliği üyesi ülkelere yapılan ihracat sektörler bazında sıralandığında ise; ilk sırayı Hazırgiyim ve Konfeksiyon Sektörü alıyor. Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği 2015 yılının Ocak – Eylül döneminde yaptığı 902 milyon 440 bin dolarlık ihracatın, 782 milyon 580 bin dolarlık kısmını Avrupa Birliği üyesi ülkelere gerçekleştirdi. EHKİB’in ihracatında AB’nin payı yüzde 87 oldu.

    Ege İhracatçı Birlikleri’nden Avrupa Birliği üyesi ülkelere yapılan ihracatta ikinci sırayı 485 milyon dolar ile kimya sektörü alırken, kimya sektörünü 375 milyon dolar ile kuru meyve sektörü takip etti. Demir ve demirdışı metaller sektörü AB ülkelerine, 317 milyon dolarlık ihracata imza atarken, otomotiv sektörü 299 milyon dolar, su ürünleri ve hayvansal mamuller sektörü ise 280 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi.

    YÜZYILLARDIR SÜREN TİCARETİN MEYVELERİ

    Türkiye’de ihracatın başlama noktasının İzmir olduğuna işaret eden Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Sabri Ünlütürk, Egeli ihracatçıların Avrupalı ithalatçılarla nesillerdir devam eden kuvvetli ticari bağları olduğunu o nedenle Ege Bölgesi’nden AB’ye yapılan ihracatın gelişiminde bu bağların etkili olduğunu söyledi. Ege Bölgesi’nin Avrupa Birliği pazarına yakınlık ve geçmişten gelen ticari bağlantılar nedeniyle bundan sonraki süreçte de en güçlü ihracat pazarının AB üyesi ülkeler olacağına dikkati çeken Ünlütürk, “Ticaret için en önemli kriterlerden bir tanesi siyasi istikrar. Avrupa Birliği bu açıdan da vazgeçemeyeceğimiz ihracat pazarlarının başında geliyor. Yakın geçmişte Rusya ve Ortadoğu ülkelerinde yaşanan siyasi krizler ihracatımızı olumsuz etkiledi. Avrupa Birliği ile yüzyıllardır devam eden ticari ilişkilerimiz nedeniyle büyük bir müşteri portföyümüz var, AB büyük bir ekonomik kriz yaşadı ama Avrupalı müşterilerimizle ticaretimizi sonlandırmadık” diye konuştu.

    Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Sabri Ünlütürk, önümüzdeki süreçte Türk ihracatçısının yeni pazarlar ve yeni ürünler konusunda çalışmalarını kesintisiz sürdüreceğini sözlerine ekledi.

  • Aydın İhracatında Dolar Freni Devam Ediyor

    Aydın Sanayi Odası Başkanı Mehmet Yunus Şahin, Aydın ihracatında dolar freninin devam ettiğini belirtti.

    AYSO Başkanı Şahin, yaptığı açıklamada; “Türkiye İstatistik Kurumu ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı işbirliğiyle oluşturulan geçici dış ticaret verilerine göre; ihracat 2015 yılı Eylül ayında, 2014 yılının aynı ayına göre yüzde 14,2 azalarak 11 milyar 659 milyon dolar, ithalat yüzde 25,2 azalarak 15 milyar 401 milyon dolar olarak gerçekleşti. Türkiye genelinde ihracattaki azalma devam etmektedir. İlimizin 2015 Eylül ayında ihracatı 40 milyon 601 bin 48 dolar iken geçtiğimiz yıl Eylül ayında bu rakam 54 milyon 367 bin 450 dolar gerçekleşmişti. 2015 Eylül ayında ihracatımız yaklaşık yüzde 25 azalmıştır. İlimiz ihracatının yaklaşık yüzde 55’i Avrupa ülkelerine yapılmaktadır. Euro’nun dolar karşısındaki değer kaybı ve Dolar/Euro paritesindeki ani düşüşler; sanayicimizin Avrupa pazarındaki ihracat anlaşmalarını olumsuz etkilemekte, dolarla hesaplanan ihracat rakamlarının da düşük görünmesine sebep olmaktadır” dedi.

    Aydın’da ihracat ve ithalatın azaldığını kaydeden Şahin, “İlimiz İthalat rakamlarımız 2015 Eylül ayında, 2014 yılı Eylül ayına göre yaklaşık yüzde 2,5 düşerek 17 milyon 959 bin 866 dolar olarak gerçekleşmiştir. İhracat fazlası veren ilimiz bu özelliğini korumaktadır. Son 12 aylık dönem de ise ihracatımız 670 milyon 568 bin 604 dolar olduğu, 2014 yılında ise bu rakam 744 milyon 569 bin 847 dolar olmuştur. Bu rakamlara göre son 12 aylık ihracat yaklaşık yüzde 9 düşmüştür. İthalat rakamlarına bakıldığında ise son 12 aylık dönemde 252 milyon 986 bin 061 dolar olan rakamlar 2014 yılında ithalatımız 244 milyon 622 bin 453 olarak gerçeklemişti. Buda ithalatımızın yaklaşık yüzde 3 arttığını göstermektedir” diye konuştu.

    ABD ilk sırada yer aldı

    Aydın’dan en fazla ihracat yapılan ülke ve sektörlerle de değinen Şahin, şöyle konuştu: “2015 yılı Eylül ayında en fazla ihracat yaptığımız ilk 5 ülke şöyle sıralanmaktadır. İlk sırada ABD 3 milyon 633 bin 558 dolar, ikinci sırada İtalya 2 milyon 900 bin 672 dolar, üçüncü sırada Çek Cumhuriyeti 2 milyon 516 bin 536 dolar, dördüncü sırada İran 1 milyon 993 bin 300 dolar ve beşinci sırada Almanya 1 milyon 990 bin 094 dolar ile yer almaktadır. 2 farklı serbest bölge olmak üzere, 97 farklı ülkeye İhracat gerçekleştirmekteyiz. İran da kalkan ambargolar sonucunda geçen yılın aynı ayına göre bu ilkeye yapılan ihracat yüzde 100 artmıştır. Sektörel olarak Eylül ayına baktığımızda ise ilk beş sektör şöyle sıralanmaktadır. İlk sırada Başka yerde sınıflandırılmamış makine ve teçhizat 10 milyon 998 bin 134 dolar, ikinci sırada Gıda ürünleri ve içecek 6 milyon 651 bin 176 dolar, üçüncü sırada Taşocakçılığı ve diğer madencilik 6 milyon 216 bin 740 dolar, dördüncü sırada Motorlu kara taşıtı ve römorklar 3 milyon 685 bin 478 dolar ve beşinci sırada ise Giyim eşyası 2 milyon 926 bin 991 dolar ile yer almaktadır”