Etiket: hakem

  • Zonguldak Hakem Kurulu Başkanı Evren Atış, polislere jest yaptı

    Zonguldak’ın Çaycuma İlçesi şehir stadyumunda Çomranlispor ile Yeşilvadi spor arasında oynanan karşılaşma öncesi Zonguldak Hakem Kurulu Başkanı Evren Atış, polislere jest yaptı.

    Kendisi de eski bir polis olan Atış, Polis Haftası nedeniyle Çaycuma İlçe Emniyet Müdürü Ahmet Kılıç, Komiser Yardımcısı Mevlüt Karakuş, Polis Memurları Mustafa Kızıl, Erdal Dinar ve Şevket Yağlı’ya çiçek vererek haftalarını kutladı. Çaycuma ilçesi dahil olmak üzere emniyete 9 yıl hizmet verdiğini ifade eden Başkan Atış, “Maçlarda en fazla polislerimiz yoruluyor. Sahaya en erken gelip maç boyunca asayişi sağladıktan sonra görevi en geç biten polis arkadaşlarımız oluyor. Üstelik artı hiç bir ücret almıyorlar. Tüm polislerimizin haftasını kutluyor başarılar diliyorum. Görevi başında şehit düşen polislerimize Allah’tan rahmet diliyorum” dedi.

  • Başkan Özeçoğlu’ndan hakem tepkisi

    Eskişehir Basket Spor Kulübü Başkanı Sinan Özeçoğlu, Banvit maçı sonrasında hakemlere tepki göstererek, “Eğer böyleyse hiç maçlara çıkmayalım” dedi.

    Tahincioğlu Basketbol Süper Ligi’nin 17. haftasında Eskişehir Basket, evinde Banvit’e 80-81 yenildi. Maç içerisinde zaman zaman hakemin verdiği kararlar her iki takım tarafından tepkiyle karşılandı. Eskişehir Basket’te de Başkan Özeçoğlu, “Ligde üç haftadır mağlup oluyorduk. Bugün iki önemli eksiğimiz olmasına rağmen Banvit karşısında maçı son saniyeye kadar götürdük. Biz bu lige geldiğimizde ‘Basketbol Süper Ligi’nin rengi olacağız’ diyorduk. Ancak bu lige renk katmamızı istemiyorlar sanırım. Bugünkü maçın hakemleri maçı maalesef katletti. Verdikleri basket-faul yanlıştı. Buradan yetkililere sesleniyorum. Hakemler lütfen maçları aklıselim yönetsinler. Biz kötü olduğumuz zaman kötü olduğumuzu biliyoruz. Bugün oyuncularımızın hepsi gerçekten iyi mücadele etti. Biz Türk basketboluna bir şeyler vereceksek, hakemler de maçları iyi yönetecek. Biri sportmenlik dışı faul diyor, diğeri değil diyor faulü vermiyorlar. Eğer böyleyse hiç maçlara çıkmayalım. 20-0 yenilelim Yöneticisinden tut, malzemecisine kadar herkesin bir emeği var. Bugün iyi mücadele etmemize rağmen hakemleri geçemedik. Pozisyonları lütfen izlesinler. Faul mü değil mi görsünler” ifadelerini kullandı.

  • Tüketici hakem heyetlerine düzenleme

    Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, Türkiye genelinde bulunan bin 11 tüketici hakem heyetinden başvuru sayıları az olanların bir araya getirileceğini belirterek, “211 adet tüketici hakem heyeti aktif olarak kalacak. Bu çalışma sayesinde erişilebilir, hakkaniyetli ve kaliteli hizmet sunumu, personel ve kaynakların etkin kullanımı sağlanacak” dedi.

    Gümrük ve Ticaret Bakanı Tüfenkci, Tüketici hakem heyetlerinin yeniden yapılandırılması konusunun 1 Aralık 2017 Cuma günü toplanan Ekonomik Koordinasyon Kurulu’nun gündeminde tartışıldığını ve bir an evvel faaliyete geçirilmesinin kararlaştırıldığını bildirdi.

    Tüfenkci, söz konusu çalışmanın tüketici hakem heyetlerinin kapatılması çalışması değil tüketici hakem heyetlerinin güçlendirilerek yeniden yapılandırılması ve böylelikle de tüketicilerin yaptığı başvurularının karar mercilerinin değiştirilmesi çalışması olduğuna dikkat çekti.

    Aylık 1-2 başvuru olan heyetler var

    Tüketici hakem heyetlerinin 2017 yılı itibariyle 3 bin 610 TL’ye kadar olan uyuşmazlıklarda tarafları bağlayıcı nitelikte karar verdiğini ve kayıtlı ekonomiye katkı sağladığını ifade eden Tüfenkci, “Tüketici hakem heyetlerinde tüketici bilinciyle paralel olarak 2012 yılında 446 bin 54, 2013 yılında 833 bin 854, 2014 yılında 5 milyon 445 bin 308, 2015 yılında 3 milyon 118 bin 842, 2016 yılında 1 milyon 408 bin 390 ve 2017 yılının ilk 10 ayında ise 487 bin 623 adet başvuru gerçekleşmiştir. 2015 yılı ve sonrasında tüketici hakem heyetlerinin başvuru sayılarında azalma görülmektedir. Hali hazırda 2017 yılı başvuru sayılarına bakıldığında başvuru sayısı 300’ün altında yaklaşık 700 adet tüketici hakem heyetinin olduğu tespit edilmiştir” ifadelerini kullandı.

    Bakan Tüfenkci, aylık 1 veya 2 başvuru yapılan tüketici hakem heyetlerinin üye ve raportörlerine huzur hakkı veya ücreti ödemesi yapıldığını bildirerek, şunları kaydetti:

    “Aynı zamanda başvuru sayıları az olmasına rağmen iş ve işlemlerinde kullanılması amacıyla söz konusun hakem heyetlerine demirbaşlar da Bakanlığımız tarafından sağlanmaktadır. Bu noktadan hareketle, tüketici hakem heyetlerinin işlem yoğunluğu, usul ekonomisi ve benzeri hususlar göz önünde bulundurularak yeniden düzenlenmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır. İl ve ilçelerimizde kurulu bulunan bin 11 adet tüketici hakem heyetinin, coğrafi konumları ve şikayet sayıları dikkate alınarak merkezde ya da yakın ilçelerde merkezler oluşturmak suretiyle bir araya getirilmesini sağlayacak çalışma taslağı hazırlanmıştır.”

    “211 adeti aktif kalacak”

    Hazırlanan çalışma taslağıyla büyükşehir statüsünde olmayan illerin ilçelerinde kurulu bulunan tüm tüketici hakem heyetlerinin merkezde bir araya getirildiğini aktaran Bakan Tüfenkci, “Büyükşehir statüsündeki illerimizin ilçelerinde kurulu bulunan tüketici hakem heyetleri ise illerin merkez ilçelerinde kurulu bulunan tüketici hakem heyetlerinde bir araya getirilmiştir” dedi.

    Bakan Tüfenkci, Tüketici hakem heyetlerinin 211 adedinin aktif olarak kalacağı bu çalışma sayesinde erişilebilir, hakkaniyetli ve kaliteli hizmet sunumu, personel ve kaynakların etkin kullanımı, ihtisaslaşma ölçeğinden azami faydalanmanın hedeflendiğine dikkati çekti.

    Yürütülen bu çalışmanın tüketici hakem heyetlerinin kapatılması çalışması olmadığının altını çizen Tüfenkci, “İlçe tüketici hakem heyetlerinde Kaymakamlıklarda bulunan “Tüketici Hakem Heyeti” tabelası kalmaya devam edecektir. Tüm İlçe tüketici hakem heyetlerinde koordinasyonu sağlaması amacıyla asgari sayıda görevlendirme ile çalışan raportör bulundurulmaya devam edecektir. Görevlendirmeli raportörler tarafından tüketici hakem heyetine yapılan başvurular doğrudan TÜBİS sistemine aktarılacaktır. Diğer taraftan tüketici hakem heyetlerine gelen tüketicilere, satıcı veya sağlayıcılara bilgilendirme yapılacaktır. Görevlendirmeli raportörler tarafından aktif çalışan tüketici hakem heyetlerinin bilirkişi görevlendirmelerinde koordinasyon sağlanacaktır” değerlendirmesinde bulundu.

    Bakan Tüfenkci, yürütülen çalışmada tüketicilerin yeniden yapılandırma sonucunda herhangi bir hak kaybına uğramamaları için gerekli tüm tedbirlerin alınacağının öngörüldüğünü sözlerine ekledi.

    Tüketici hakem heyetlerine başvuruda parasal sınır artırıldı

    Öte yandan Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu’nda kabul edilen Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Tüketici Hakem Heyetleri’ne yapılacak başvurularda uygulanan parasal sınırlar da artırıldı.

    Buna göre değeri 4 bin TL’nin altında bulunan uyuşmazlıklarda ilçe tüketici hakem heyetlerine, 6 bin TL’nin altında bulunan uyuşmazlıklarda il tüketici hakem heyetlerine, büyükşehir statüsünde bulunan illerde ise 4 bin TL ile 6 bin TL arasındaki uyuşmazlıklarda il tüketici hakem heyetlerine başvuru zorunlu olacak. Bu değerlerin üzerindeki uyuşmazlıklar için tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamayacak.

    Mevcut uygulamada değeri 2 bin Türk Lirasının altında bulunan uyuşmazlıklarda ilçe tüketici hakem heyetleri,3 bin Türk Lirasının altında bulunan uyuşmazlıklarda il tüketici hakem heyetleri, büyükşehir statüsünde bulunan illerde ise 2 bin Türk Lirası ile 3 bin Türk Lirası arasındaki uyuşmazlıklarda il tüketici hakem heyetleri görevliydi. Bu değerlerin üzerindeki uyuşmazlıklar için tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamıyordu.

    Meclis’ten geçen düzenleme ile ayrıca, ilamsız takip yolu işlemlerine ilişkin yaşanan belirsizliklerin ortadan kaldırılması amacıyla, ilamsız takip yolunda Tüketici Hakem Heyetleri’ne başvuru zorunluluğu aranmaksızın 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu hükümlerinin uygulanabileceği konusu da açıklığa kavuşturuldu.

    Tüketicinin taraf olduğu uyuşmazlıklarda İcra ve İflas Kanunu’nun uygulanamayacağı şeklindeki değerlendirmelerin ortadan kaldırılmasına yönelik değişiklikle; icra iş ve işlemlerine ilişkin hususlarda tüketici hakem heyetlerine başvuru zorunluluğu aranmaksızın İcra ve İflas Kanunu hükümleri uygulanabilecek.

  • Tüketici hakem heyeti kararlarında vatandaş ağırlığı

    Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü Müdür Yardımcısı Mikayil Kılıç, 2017 yılı temmuz ayı itibarıyla Adana ve Mersin il ve ilçe tüketici hakem heyetlerine yapılan başvuruların 10 bin 496’sının tüketici lehine, 3 bin 275’inin ise aleyhine sonuçlandığını açıkladı. Buna karşılık, tüketici hakem heyetlerine başvuranlarının sayısında her yıl ciddi bir gerileme olduğu kaydedildi.

    Adana ve Mersin il ve ilçe tüketici hakem heyetlerinin başkan, üye ve raportörlerine yönelik bölgesel toplantı, Adana Ticaret İl Müdürlüğü ev sahipliğinde Adana Sanayi Odası’nda düzenlendi.

    Programda konuşan Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü Müdür Yardımcısı Kılıç, 2014 yılında yaklaşık 5.5 milyon, 2015 yılında 3 milyon, 2016 yılında yaklaşık 1.5 milyon ve 2017 yılının ilk altı ayında ise yaklaşık 300 bin tüketicinin Tüketici Hakem Heyetlerine başvurduğunu belirtti.

    3 Temmuz 2017 – 29 Eylül 2017 tarihleri arasında devam eden bölgesel eğitim programları ile halkın mağdur olmasını engellemeyi amaçladıklarını belirten Kılıç, “2017 yılının Temmuz ayı sonu itibari ile Adana ve Mersin il ve ilçe tüketici hakem heyetlerine yapılan başvurularının 10 bin 496’sının tüketici lehine sadece 3 bin 275’nin ise aleyhine sonuçlandı. Biz her zaman halkımızın yanındayız. Önümüzdeki dönemde yapılacak çalışmalarla tüketici hakem heyetlerinin daha etkin, daha hızlı bir şekilde karar almasını temin edecek adımlar atılmasını sağlamayı amaçlıyoruz” diye konuştu.

    Toplantı hakem heyetlerinin 2016-2017 yılı faaliyetlerinin ve kararlarının değerlendirilmesi ve karşılaşılan hukuki eksiklikler, usul ve esaslar, Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) kullanımı ve finansal tüketiciden alınacak masraflara ilişkin hususlardaki soru-cevap bölümü ile sona erdi.

  • Tüketici hakem heyetine 6 ayda 283 bin şikâyet

    Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketici Koruması Piyasa Gözetim Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Yakup Güzel, 2017 yılının ilk 6 ayında tüketici hakem heyetine 283 bin şikayet geldiğini söyledi.

    Konuya ilişkin İHA muhabirine konuşan Yakup Güzel, Kasım 2014’te Türkiye genelinde oluşturulan tüketici hakem heyetlerinin özellikle ayıplı mal ve bankacılık hizmetleri ile ilgili ciddi bir çalışma ortaya koyduğunu belirterek, “Hakem heyetinin vermiş olduğu karar bağlayıcıdır. İcra takibine konulabiliyor. Mahkeme kararı niteliğindedir. Mahkeme ile hiç uğraşmadan hakem heyetleri belli sınırlardaki davaları çözebiliyor” dedi.

    “Parasal sınır 3 bin 310 TL”

    Bu yılın ilk 6 ayında tüketici hakem heyetlerine 283 bin şikayet geldiğini hatırlatan Güzel, “Bunların çoğunluğu ayıplı mal hizmetleri ve bankacılık hizmetlerine ilişkindir. Bu anlamda bir sıkıntı ile karşılaşan vatandaşlarımız ya bulundukları yerin hakem heyetlerine başvuracak, ya da firmanın bulunduğu yerdeki hakem heyetine başvurabilecek. Burada hakem heyetleri olarak olayın parasal sınırına bakıyoruz. Eğer 3 bin 310 liraya kadar ise hakem heyetlerinin görevindedir. 3 bin 310 liranın üstünde ise tüketici hakları mahkemelerinin görevindedir. Bununla alakalı Van’da ise ikili bir sınırlama var. 2 bin 400 rakamının altındakilere ilçe hakem heyetleri bakıyor. 2 bin 400 ile 3 bin 310 lira arasındaki mağduriyetlere ise Ticaret İl Müdürlüğü bünyesindeki il hakem heyetimiz bakıyor” şeklinde konuştu.

    “Tüketici hakem heyetlerine nasıl ulaşabiliriz?”

    Buralara vatandaşların bizzat başvuru yapabildikleri gibi e-devlet şifresi ile Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) üzerinden başvurularını yapabildiklerini anlatan Güzel, şunları kaydetti:

    “TUBİS adrese dayalı nüfus kayıt sisteminde o şahsın adresini çekerek, hangi ilçe sınırları içerisinde ise oranın hakem heyetini yönlendiriyor. Orası da en geç 6 ay içerisinde bununla alakalı kararını veriyor. Hakem heyetlerinde bu süre en fazla 6 ay daha uzatılabiliyor. Yani en geç dava bir yıl içerisinde hakem heyetleri konuyu karara bağlamak zorundadırlar.”

    “Van’da ortalama 3 ayda başvuru sonucu alınabiliyor”

    Finansal sektörlerdeki uyuşmazlıklar nedeniyle 2014 ile 2015 yılları arasında ciddi bir başvuru patlaması yaşandığını anlatan Güzel, “Ama şu anda her şey normale döndü. Kısa sürede hakem heyetlerimiz karar çıkarabiliyorlar. Van’da ortalama 3 ayda başvuru sonucu alınabiliyor. Ancak tele alışveriş ve ya internet üzerinden yaşanan dolandırıcılık vak’aları biraz sıkıntılı bir alan bunlarla savcılıklar ya da emniyet birimlerinin mücadele etmeleri gerekiyor. Çünkü adresi belli olmayan bir firmaya bizler bir şey yapamıyoruz” diye konuştu.

    “Bilmediğiniz elektronik ticaret sitelerinden alışveriş yapmayın”

    Özellikle internet alışverişinde vatandaşların bilinçli davranmaları gerektiğinin altını çizen Tüketici Koruması Piyasa Gözetim Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Yakup Güzel, “Burada vatandaşlarımızın bilinçli olması gerekir. Tanımadığı bilmediği elektronik ticaret sitelerinden ve ya kanallardan alışveriş yapmaması gerekir. Sadece yapılan reklamlara göre alıveriş yaptığında aldanabilir. O firmalar da vatandaşların dikkatini çekmek için piyasadaki en düşük fiyatı veriyorlar. Vatandaş da uygun fiyata ürün alacağını zannediyor. Halbuki ya gelen ürün sahtedir. Ya ikinci el ya farklı bir ürün geliyor ya da ürün hiç gelmiyor. Caymak istediğiniz paranızı geri alamıyor ya da firmayı bulamıyorsunuz” şeklinde sözlerini tamamladı.