Etiket: AVM’ler

  • AVM’ler kiracılarına ne yapacaklarını şaşırdılar

    AVM’ler kiracılarına ne yapacaklarını şaşırdılar

    Salgın sürecinde 3 aydan fazla mağazaları kapalı olan alışveriş merkezleri, şimdi de düşen cirolar karşısında kiracılarına nasıl bir sistem uygulayacaklarını düşünüyorlar. Birçok zincir marka ise AVM’lere kendi şartlarını bildirip, yola devam edip etmeme tekliflerini sunuyor. Büyük zincir markalar ile AVM yönetimleri istedikleri gibi ayarlama yapabilirken, olan tek şirket mağazası ve orta ölçekli gıda firmalarına oluyor.

    Alışveriş merkezleri dolar ve avro üzerinden aldıkları kiraları TL’ye çevirmenin kavgasından henüz çıkamadan, salgın süreci ile dükkanların tamamen kapanması riski ile karşılaştılar. Dönüş ise kolay olmadı. AVM’ler açıldı ama, kalabalık yerlerde bulunmaktan korkan müşteriler henüz tam anlamı ile AVM ve mağazaları dolduramıyor. Virüsü kontrol anlamında AVM’ler geçen 1 ayı aşkın sürede Sağlık Bakanlığından tam not alırken, vatandaş kalabalık ortama keyifli bir şekilde gelemiyor veya alışveriş için kolay kolay kalabalıkların arasına dönemiyor.

    Bu durumda AVM’ler kapı girişlerini azalttı, cirolar da henüz eski rakamlara dönmedi. Bir de üstüne üstlük uluslararası uçuşların tam başlayamaması sebebiyle yabancılar da gelmeyince cirolar yaz aylarının rakamlarından çok uzak kaldı. Yaz aylarını Orta Doğulu misafirler ile Avrupa’dan gelen gurbetçilerin alışverişleri ile atlatan mağazaları, Temmuz’da bayram hareketliliği kurtardı. Kurban Bayramı öncesinde 2 haftadır güzel cirolara kavuşan mağazalar, AVM’lerin Ağustos ayında nasıl bir yeni kira taktiği uygulayacaklarını düşünüyorlar. Salgın sonrasında dolar ve avro endeksli kiralarda yüzde 30 ile 50 arasında sektörüne göre indirim yapan AVM yönetimleri, şimdi bu fedakarlıklarını, cirodan yüzde 10-15 gibi oranlarda artı pay isteyerek telafi etmeye çalışıyorlar.

    AVM’de kiracı olan ancak ana sözleşme dışında, hiçbir unsurun sabit olmadığı kira ortamında, mağaza sahipleri önlerini görememekten şikayetçiler. Hiçbir zaman, bu kadar belirsiz bir ortam olmadığını düşünün işletme sahipleri AVM’lerin gelecek senelerde var olabilmeleri için 2020 yılını fedakarlık ve nefes alma senesi olarak görmelerini istiyorlar. Birçok firma da sadece ciro üzerinden kira payı alınmasını savunuyorlar. OR-KA Grup Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, AVM’lerde kira problemi yaşadıklarını belirterek, anlayış göstermeyen 15-20 alışveriş merkezinde mağazalarını kapatacaklarını açıkladı.

    Cirodan kira payı almak ise her sektörde avantajlı bir durum olmadığını belirten, kuyumcu, saat, parfümeri, dayanıklı tüketim ve hijyen grubu mağazaları, giyim konfeksiyon sektöründe yüzde 15-20’lik cirodan kira ödemesinin makul ve mantıklı olabildiğini söylediler. Damat, Twenn gibi markalar ile birçok AVM’de yer alan Orakçıoğlu grup ise özellikle yabancı sermaye fonlarının yönetiminde olan AVM’lerde kira konusunda anlaşamadıklarını, sadece cirodan yüzde 15 kira ödemeyi kabul etmelerine rağmen, bu konuda mutabık kalamadıkları AVM’lerden çıkacaklarını açıkladı.

    İstanbul’un merkezindeki birçok AVM’lerde ise yüzde 30 oranında dükkanlar boşalırken, yeni kiracı bulma konusunda eskiden sıra yazan AVM yönetimleri de şimdi dükkanları açık tutmanın derdine düştü. Haziran ayında birçok AVM’nin 2019’a göre kiraları yüzde 50 oranında düşürdüğüne dikkat çeken mağaza sahipleri, ancak bu indirimin bile dükkanları 2021’de açık tutmaya yetmediğini ifade ediyorlar. AVM’ler ise her ay sonunda kapı giriş ve dükkan dükkan ciro rakamlarını mukayese ederek, farklı bir şekilde kira istemeye devam ediyorlar. Önümüzdeki 4-5 aydan sonra 2021 yılında AVM’lerden daha büyük bir kaçış gündeme gelebilir.

    Bu arada, Bursa’da Endülüs Park gibi HM’nin de mağazası bulunan bazı büyük AVM’ler salgından sonra henüz kapılarını daha ziyaretçilere açamadılar. Bazı AVM’lerin de bayramdan sonra çıkacak mağazalar ile doluluk oranlarının yüzde 50’nin altına düşme riski bulunuyor. AVM’ler kiralarında akılcı bir uygulama ile ciddi bir indirim sağlamazlar ise birçok işletme bayramdan sonra kapanacak. Metrekaresi 100-120 avro gibi olan kiralarını, ödeyecek bir firma bulmaları çok zor olacak. Zaten esnek çalışma sebebiyle birçok markanın saat 22 olmadan kepenkleri indirdiği AVM’lerde müşteri giriş sayıları da yaz döneminde çok canlı olmayacak. Diğer taraftan AVM’lerdeki kiraların da 2021 yılında kesinlikle TL bazlı sabit sözleşmeler ile yapılması için firmalar kendi aralarında görüşme yapıyorlar. Vatandaşlar ise AVM’ler yerine açık çarşıları, tarihi mekanları tercih etmeye başladılar. İstanbul, İzmir, Ankara, Bursa, Adana, Gaziantep, Diyarbakır, Denizli, Mardin, Trabzon, Samsun, Sakarya, Edirne, İzmit gibi yerlerde açık cadde mağazaları ile tarihi han ve kapalı çarşıların daha fazla rağbet görmesi dikkat çekiyor.

  • MNG Erzurum Alışveriş ve Yaşam Merkezi Türkiye AVM’ler geneli katılım oranı bazında 1.sırada

    MNG Erzurum Alışveriş ve Yaşam Merkezi Türkiye AVM’ler geneli katılım oranı bazında 1.sırada

    Erzurum MNG Alışveriş ve Yaşam Merkezi’nin her 100 Liralık alışverişe bir şans sunduğu büyük hediye çekilişi, şehirde yaşayanlar ve farklı illerden gelen konuklardan büyük ilgi gördü. 300 bin katılımın olduğu çekiliş 10 Şubat tarihinde Okan Karacan’ın renkli sunumu ile gerçekleştirildi. Kampanyada yeni bir ev kazanma fırsatı sunarak tüketiciden büyük ilgi gören alışveriş merkezi, sadece satışlarını artırmakla kalmadı aynı zamanda kampanya etkinliği konusunda diğer alışveriş merkezlerini geride bırakarak ön sıraya geçti.

    Erzurum’da 160 bin metrekare alana kurulu olan Erzurum MNG Alışveriş ve Yaşam Merkezi, Doğu Anadolu’nun en büyük alışveriş merkezi. 2 yılda 45 milyondan fazla ziyaretçiyi ağırlayarak önemli bir başarıya imza atan merkez, 200’ye yakın seçkin markayı bünyesinde barındırıyor. Kurulduğu günden bu yana, uluslararası ve bölgesel anlamda geniş katılımlı etkinliklere imza atan Erzurum MNG, şehirde alışveriş turizminin en önemli adresi konumunda.

    MNG Yönetim Hizmetleri Genel Müdürü Dr. Aydoğan Süer, talihlilerin açıklanması ile sona eren kampanyanın başarısı ile ilgili olarak “Ev talihlimize tapusunu takdim etmek, bizler için büyük bir onur ve heyecandı. Hediye kazanan müşterilerimizin mutluluğu, bizleri de sevindirdi. Yaptığımız konut kampanyasında Türkiye’de nüfusa oranla katılım rakamı ve ciro bazında 1. sıradayız. Türkiye genelinde baktığımızda ise hem katılım hem de cirosal veri olarak 4. sıraya yükseldik. Bu bizim açımızdan, tüketicilerimizin sosyal tarafı olan ve gerçek avantajlar sunan etkinlikleri takdir ettiklerinin kanıtı” diye konuştu.

    Ev hediye etmenin yanı sıra buzdolabı, I Phone, bulaşık makinesi, çamaşır makinesi ve fırın gibi herkesin sahip olmak isteyeceği armağanlar da sunan kampanyada, asil ve yedek listelerde Erzurum’un dışında Van ve Ağrı gibi farklı şehirlerden gelen şanslı müşterilerin de yer alması, Erzurum MNG’nin şehirdeki ticari yaşamı canlandırdığını ve bölgesel AVM olma hedefini gerçekleştirdiğini gösteriyor.

    “Büyük kampanyalar, perakendeciye önemli katkılar sunuyor”

    Süer, “Bizim tecrübemize göre, günümüz tüketicisi renkli etkinliklerden hoşlanıyor. Alışverişin içine başkaları ile birlikte yer alınacak kampanyalar, konserler, çadırlar, kültürel etkinlikler ve elbette ki özel avantajlar eklediğinizde, potansiyel müşterileriniz bunu fark ederek ilgi gösteriyorlar. Ziyaretçilerin yoğunluğu, kişilere her zamankinden farklı bir deneyim yaşatarak, sıradan alışverişin ötesinde bir heyecan sunuyor. Büyük kampanyalara alışveriş merkezleri açısından baktığımızda ise, etkili organizasyonların ziyaretçi sayısını ortalama yüzde 30 oranında artırdığını görüyoruz. Bizim ev kampanyamız büyük ilgi gördüğü için son 6 ayda satışlarımız yüzde 40 oranında yükseldi. Bu elbette ki, büyük bir merkez olarak perakendecilerimize büyük bir ivme ile katkıda bulunmamız anlamına gelmektedir. Dolayısıyla bünyemizdeki markalar, bu tarz kampanyalar nedeniyle durgun dönemleri bile hareketli geçirme şansını yakalıyorlar” diye konuştu.

    MNG Yönetim Hizmetleri Genel Müdürü Dr. Aydoğan Süer, 2020 yılında da ev kampanyası gibi büyük fırsatlar sunmaya devam edeceklerinin müjdesini verdi.

  • AVM’ler yılbaşına hazırlanıyor

    Yaklaşan yeni yıl öncesi AVM’ler hazırlıklara başladı. Bu kapsamda yılbaşına uygun eğlence etkinlikleri düzenleniyor.

    ‘Yaşamak çok güzel’ sloganıyla yaşama güzelliklerini misafirleriyle buluşturma amacıyla faaliyetlerine devam eden Akbatı Alışveriş Merkezi, Aralık ayında yeni yıl ile dolu bir program hazırladı. Yapılan duyuruya göre 7’den 70’e tüm misafirlerini ağırlayacağı AVM ailece kartpostal yapımı atölyesi ve çocuk tiyatroları ile birbirinden keyifli etkinliklere ev sahipliği yapacak. Akbatı ayrıca Aralık ayı boyunca gönüllülerin ördüğü atkı ve bereleri ihtiyaç sahiplerine ulaştıran ‘Sevgimizle Örüyoruz’ projesine de destek verecek.

    El yapımı yılbaşı kartları

    Akbatı misafirleri tasarımcı Burcu Baraner ile gerçekleşecek ‘Mutlu Yılbaşı Kartları Atölyesi’ ile yeni yıla dair dileklerini kendi elleriyle hazırladıkları yılbaşı kartlarıyla sevdiklerine iletebilecekler. 14-21 Aralık tarihlerinde 12.00-18.00 saatleri arasında gerçekleşecek atölyede misafirler ailece yılbaşı kartları üretecek, keyifli vakit geçirecek.

    Eğlenceli müzikaller

    Akbatı, çocuklara hafta sonlarını dolu dolu geçirebilmeleri için aralık ayında iki tiyatro oyunu sahneliyor. Aralık ayının ilk konuğu, TRT Çocuk Televizyonu’nda yayımlanan ve çocukların gönüllerinde taht kuran ‘Hapşuu’ isimli müzikal oyun olacak. Hapşu ve arkadaşlarının keşiflerine ortak olmak isteyen minik tiyatroseverler, 1 Aralık Cumartesi günü saat 14.00’da Akbatı’da buluşacak. Oyun, zemin kat havuz önünde sahnelenecek.

    Aralık ayının ikinci konuğu ise kocaman bir dinozor yavrusunun insanlarla olan eğlenceli macerasını anlatan ‘Sevimli Dinozor’ adlı oyun olacak. Oyun, 22 Aralık Cumartesi günü saat 14.00’da Akbatı zemin kat havuz önünde sahnelenecek.

    Sevgimizi ellerimizle örüyoruz

    Akbatı, Türkiye’nin dört bir yanındaki ihtiyaç sahibi çocukların atkı ve bere ihtiyacını karşılanması için Güneş Umuttur derneği ile el ele veriyor. Akbatı, “Sevgimizle Örüyoruz” projesi kapsamında, 1-31 Aralık tarihleri arasında gönüllü katılımcılar tarafından örülecek atkı ve berelerin renkli hediye paketleri halinde yardıma muhtaç çocuklara ulaştırılmasına destek olacak.

  • TESK Genel Başkanı Palandöken: “AVM’ler deprem toplama alanlarını da işgal etti”

    TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “AVM’lerin şehirlerin ortalarına birbirine yakın yapılarak hem esnafa hem birbirlerine zarar verdiğini yıllardır dile getiriyoruz. Bununla birlikte deprem toplanma alanlarına da yapılarak vatandaşa da zarar vermiş oluyorlar. Artık buna bir düzenleme getirilmeli” dedi.

    Olası bir depreme karşı deprem toplanma alanlarının yerinde AVM’lerin bulunduğunu vurgulayan Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Palandöken, “17 Ağustos depremi maalesef tüm ülkemizde kapanmayacak yaralar açmıştı. Çok büyük kayıplar verdik ve büyük bir badire yaşadık. Uzmanlar ilerleyen zamanlarda bir depremin daha yaşanabileceğini uzun zamandır dile getiriyor ve araştırmalar yapıyor. Önemli fay hatlarının bulunduğu bölgelerde, deprem riskinin yüksek olduğu yerlerde temennimiz tekrar böyle bir felaket yaşanmaması. Ama ne olursa olsun, doğanın sürprizlerine karşı tedbir almak, geçmiş felaketlerden ders çıkartmak şart. 99 depreminden hiçbir ders çıkartmamışız gibi deprem toplama alanlarına AVM yapılıyor. Basında uzun süre önceden beri yer alan bilgiler maalesef üzücü. İstanbul’da afet toplanma alanı olarak belirlenen 493 bölgeden bugüne kadar 416 tanesi AVM, rezidans ve gökdelene dönüşmüş durumda” dedi.

    “AVM’ler şehir planlamasını hiçe sayıyor”

    İmar planlarının bölge halkının konut, eğitim, sağlık, ibadet, ticaret ve yeşil alan ihtiyaçları düşünülerek yapıldığını hatırlatan Palandöken, “Sonradan yeşil alan veya sağlık tesisi gibi nedenlerle ayrılan yerler imar değişikliği ile ticari alanlara dönüştürülüp emsallerin ilk plana göre 5-10 kat veya çok daha fazla arttırılıyor. Bu da plansız bir şehirleşmeye, trafik sıkışıklığına, hava kirliliğine ve yüksek ranta neden oluyor. Tüm bunların yanında bölgede uzun yıllar esnaflık yapanlar da işinden oluyor. Buna son vermek ülkemiz için çok önemli. 15 yılda AVM sayısı 14’ten 411’e çıkarak yüzde 2 bin 835 arttı. Önümüzdeki yıl ise halen 43 AVM’nin daha yapılması bekleniyor. Türkiye’nin 71 ilinde AVM bulunurken, İstanbul’dan sonra en fazla AVM bulunan kent 39 ile Ankara. Ankara’da yapım halinde 9 AVM var. Bu nedenle imar değişiklikleri mutlaka mahkeme kararı ile yapılabilmeli ve değişikliğin haklı bir nedene dayanıyor olması gerekli. Aksi halde Türkiye ABD’den çok daha büyük bir AVM çöplüğüne dönüşecek. Milli servetimiz ziyan olmamalı. Artık AVM açılışlarına kural getirilmeli, yasalar tam olarak uygulanmalı” şeklinde konuştu.

  • Isparta’daki AVM’ler bayramın 1. günü kapalı olacak

    Ankara ve Antalya’nın ardından Isparta’da da Ramazan Bayramı’nın 1. günü AVM’ler kapalı olacak.

    Isparta Valiliği tarafından yapılan yazılı açıklamada Ramazan Bayramı’nın ilk gününde AVM’lerin kapalı olacağı bildirildi.

    Isparta Valisi Şehmus Günaydın’ın imzasının bulunduğu açıklamada, “6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanunun 13. maddesi kapsamında ilimiz sınırları içinde faaliyet gösteren alışveriş merkezleri; Ramazan Bayramı’nın birinci günü kapalı olacaktır. Gerekli denetimler ilçe kaymakamlıkları ve Ticaret İl Müdürlüğü tarafından yapılacaktır. Belirlenen günde, alışveriş merkezlerini kapalı tutmayanlar hakkında 6585 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde idari para cezası uygulanacaktır” denildi.